L’Autoritat Portuària de Tarragona (APT) ha anunciat la licitació per a la concessió de la nova terminal multipropòsit del Moll d’Andalusia, amb l’objectiu de transformar el port en un hub logístic intermodal competitiu, diversificat i sostenible. El Consell d’Administració de l’APT ha aprovat el plec de condicions, que es faran públics al Butlletí Oficial de l’Estat (BOE) en els pròxims dies.
La concessió ocuparà una superfície mínima de 22,6 hectàrees, ampliable fins a 45,2 hectàrees segons el projecte presentat, i tindrà una durada mínima de 20 anys, que pot arribar fins als 50. La terminal estarà orientada al moviment de contenidors i càrrega general no conteneritzada, així com altres mercaderies no líquides ni sòlides a dojo, amb un volum mínim de tràfic de 125.000 TEU equivalents a partir de 2031 i una inversió privada mínima de 20 milions d’euros.
Segons l’APT, aquesta iniciativa forma part de les primeres palanques per transformar el model operatiu del port i atraure tràfics d’alt valor afegit, reforçant la posició de Tarragona com a node logístic de referència a la Mediterrània i Europa. Els tràfics autoritzats inclouran contenidors, càrrega general convencional, vehicles, Ro-Ro i project cargo, mentre que els líquids i sòlids a dojo queden exclosos, excepte si formen part accessòria dels tràfics autoritzats.
Els futurs operadors hauran de demostrar capacitat per generar activitat econòmica estable i transformadora, amb experiència internacional, solvència tècnica i inversió suficient. “Més enllà de la seva capacitat per aportar tràfic propi o vinculat a aliances prèvies consolidades, el futur operador de la terminal ha de tenir visió de llarg termini respecte a la seva implantació al Port i una estratègia alineada amb la de l’APT; així com solvència tècnica, experiència internacional i capacitat d’inversió”, destaca el plec de condicions.
Aquesta terminal s’emmarca en un model portuari innovador, basat en tres grans eixos: diversificació de tràfics cap a sectors logístics especialitzats, impuls del ferrocarril com a via de connexió amb l’hinterland i Europa, i transformació cap a un port 4.0 fonamentat en transició verda, innovació operativa i digitalització dels processos logístics. La instal·lació s’integra en una estratègia més àmplia, que inclou la terminal ferroviària de La Boella, el port sec de Guadalajara-Marchamalo i la Zona d’Activitats Logístiques, creant un sistema intermodal robust i coherent.
Amb aquesta licitació, Port Tarragona busca consolidar-se com un centre logístic avançat, capaç d’atraure tràfics especialitzats i operadors globals que aportin valor econòmic i ocupació qualificada a la regió.
