El vaixell MAGSENGER 10 procedent del port de Ponta dona Madeira (Brasil), en Sao Louis (Brasil) amb una eslora de 254 m i una màniga de 43 ha estat l'encarregat d'inaugurar un nou trànsit de mineral de ferro en el Moll de Catalunya del Port de Tarragona, com a conseqüència li acordo comercial entre Val i Euroports. Aquest acord proporcionarà la flexibilitat perquè Vale transbordi i distribueixi mineral de ferro al mercat europeu, complementant les seves operacions preexistents en el continent. Euroports és l'empresa estibadora que operarà aquest nou trànsit que substituirà gradualment un trànsit de carbó cada vegada més residual.
L'empresa Vale ha triat el Port de Tarragona i Euroports per la seva experiència en la manipulació de minerals a granel, el seu espai en el port, les instal·lacions preexistents i els calats. Al seu torn la implicació i el suport de l'Autoritat Portuària, Capitania i Duanes, així com les inversions realitzades per Euroports, tant en operatives com en mesures mediambientals, han estat un aspecte fonamental en la presa de decisions de Vale.
Un substitut del carbó reciclable indefinidament
Amb la descàrrega de 113.000 tones de mineral de ferro, el Moll de Catalunya es convertirà així en el punt d'entrada, emmagatzematge i reexpedició d'aquest material procedent del Brasil omplint el buit que el carbó ha deixat després d'anys registrant una disminució del volum d'aquest producte, en el marc de la transició cap a una economia més sostenible. Mentre en 2014 el Port de Tarragona movia 4,4 milions de tones de carbó i coc de petroli, l'any passat només es van operar 1,3 milions, cosa que significa una reducció de més del 70%.
El mineral de ferro que a partir d'ara arribarà a Tarragona està destinat a la producció d'acer. L'acer és un aliatge de ferro i carboni, reconeguda per la seva alta resistència i durabilitat, la qual cosa la converteix en un material fonamental en la major part de la indústria, especialment la construcció, l'automoció i la fabricació de maquinària.
Des d'un punt de vista mediambiental, l'acer és un material altament sostenible. La seva reciclabilitat és una de les seves característiques més destacades; pot ser reciclat indefinidament sense perdre les seves propietats fonamentals, la qual cosa redueix la necessitat d'extracció de matèries primeres i disminueix l'impacte ambiental associat a la seva producció. A més, els avanços en la tecnologia de fabricació han permès la reducció d'emissions i el consum d'energia en la seva producció, consolidant a l'acer com una opció ecològica i eficient dins dels materials industrials.En aquest sentit, Euroports està escometent importants inversions per a adequar la terminal al mineral de ferros, destinades a garantir el millor servei a Vale i als seus clients i per a treballar amb les majors garanties en matèria de sostenibilitat.
Vale
Vale és una companyia minera global que existeix per a millorar vides i transformar el futur junts. Vale, un dels majors productors mundials de mineral de ferro i níquel i un dels principals productors de coure, té la seva seu al Brasil i opera a tot el món.
Les seves operacions comprenen sistemes logístics integrats, que inclouen aproximadament 2.000 quilòmetres de vies fèrries, terminals marítimes i 10 ports distribuïts per tot el món. Val té l'ambició de ser reconeguda per la societat com un referent en seguretat, el millor operador de confiança en la seva classe, una organització impulsada pel talent, líder en mineria sostenible i un referent en la creació i l'intercanvi de valor.
Euroports, líder en gestió de terminals
Euroports és una de les majors empreses d'infraestructures portuàries d'Europa. És una empresa internacional líder en la gestió de terminals portuàries i en la logística integral que opera una xarxa de més de 50 terminals portuàries a Europa i Àsia, i està especialitzada en el maneig d'una àmplia gamma de productes, incloent-hi graneles sòlids, líquids, contenidors i càrrega general.
L'empresa compta amb una plantilla d'aproximadament 2.500 empleats i un volum significatiu de mercaderies, amb més de 70 milions de tones anuals.