Aquest dissabte al matí ha tingut lloc un simulacre d’emergència en un creuer al Port de Tarragona que per primer cop ha inclòs l’ús d’un dron amb connexió en temps real per ajudar en la coordinació de més 10 equips d’emergència diferents. L’exercici, a més a més, de posar a prova la capacitat de reacció i de gestió dels equips d’emergència, ha servit per provar un sistema de retransmissió d’imatge en directe per coordinar des de l’aire l’exercici. El simulacre ha estat organitzat per l’Autoritat Portuària de Tarragona (APT), en col·laboració amb Capitania Marítima, Salvament Marítim (Sasemar), Bombers de la Generalitat de Catalunya, Policia Portuària, Bombers del Parc Químic, Guàrdia Civil, la terminal de Tarragona Cruise Port i la tripulació del creuer MSC Fantasia
Poc abans de les 10 h del matí d’avui dissabte 26 d’octubre s’ha iniciat l’exercici al moll de Balears on hi havia atracats dos creuers. El simulacre ha consistit en un exercici on se simulava el cas d’un incendi a la coberta número 6 del creuer situada a la proa del vaixell. El desenvolupament de l’exercici ha estat un èxit ja que tots els equips que han intervingut han complert amb les seves funcions en temps i forma.
En primer lloc, la simulació de l’emergència ha estat atesa per la tripulació del vaixell i els equips de seguretat de la companyia naviliera. L’exercici ha continuat amb la necessitat d’intervenció dels grups MIRG dels Bombers de la Generalitat, un cop s’ha simulat que no podien fer front a l’emergència amb mitjans propis, i una extensió de l’incident a les cobertes 4 i 5. Els Bombers han enviat un efectiu a bord per avaluar i, posteriorment, intervenir sobre l’incident, en col·laboració amb el Centre de Comandament Avançat de la Policia Portuària al Moll de Balears i els Bombers del Parc Químic, a peu de moll; Capitania Marítima i Sasemar des de l’aigua, i en coordinació des de la Sala de Gestió d’Emergències des de la seu l’Autoritat Portuària de Tarragona (APT).
Aquest simulacre ha servit comprovar la bona resposta de l’equip d’intervenció de la naviliera davant emergències esdevingudes en el vaixell i la coordinació amb els cossos d’emergències externs. També s’ha ficat a prova la resposta conjunta amb la nova terminal de creuers, que en tot moment ha estat operativa per als usuaris. Tant els usuaris de la terminal de creuers com els passatgers dels creuers no s’han vist importunats per l’exercici en cap moment.
Imatges en temps real gràcies als drons
Una de les novetats per aquest exercici ha estat la utilització de drons per l’enviament d’imatges en temps real a la sala d’emergències, la qual ha estat un èxit. Les imatges han arribat en directe a la sala d’emergències situada a la cinquena planta de la Seu Institucional del Port de Tarragona, on es trobaven els comandaments dels diferents equips d’emergències involucrats en el simulacre.
L’ús de drons per enviar imatges en directe durant una emergència és crucial perquè permet als equips de resposta obtenir una visió immediata i detallada de la situació des de perspectives inaccessibles o perilloses. Això millora la presa de decisions en temps real, ja que els comandaments poden avaluar els riscos, coordinar millor els recursos i ajustar les estratègies d’intervenció de manera més precisa.
Una coordinació amb tots els cossos
Al final de la intervenció al creuer s’ha realitzat una reunió d’avaluació o debriefing que ha servit per constatar l’èxit de l’exercici. Els protocols de la terminal de creuers del moll de les Balears i els dels creuers han funcionat des del primer moment. També s’ha comprovat la bona coordinació dels operatius definits en els plans en actuacions per emergències, s’ha revisat i valorat la comunicació i transferència de la informació entre els diferents cossos operatius activats del pla d’autoprotecció. S’han analitzat les possibles derivades en diversos escenaris i els protocols que s’haurien hagut d’haver d’activar, així com la necessitat o no de recórrer a plans d’àmbit superior (municipal i Generalitat), i de comprovar el funcionament de la interfase entre els plans activats.
La simulació de l’emergència ha comportat l’exercici d’activació del Pla d’Autoprotecció del Port de Tarragona (PAU) i posar a prova el seu funcionament i efectivitat. A més, en aquest simulacre s’ha activat el Centre de Comandament Avançat (CCA) de la Policia Portuària del Port de Tarragona que s’ha instal·lat al moll de Balears.
L’Autoritat Portuària de Tarragona realitza periòdicament exercicis i simulacres per mantenir, i millorar els plans i protocols d’actuació davant d’emergències, i estar preparats davant de qualsevol eventualitat que es pugui presentar al domini públic portuari.