Port Tarragona fa un pas decisiu en el camí cap a la neutralitat climàtica. L’Autoritat Portuària de Tarragona (APT) ha estat seleccionada per rebre prop de 6,6 milions d’euros del mecanisme europeu CEF-T Connecting Europe Facility for Transport, gestionat per l’Agència Europea de Clima, Infraestructures i Medi Ambient (CINEA). Aquests fons permetran impulsar la instal·lació d’un sistema OPS (Onshore Power Supply) al Moll de Balears, una infraestructura que facilitarà que els creuers que facin escala al port puguin connectar-se a la xarxa elèctrica terrestre i apagar els motors auxiliars durant l’estada.
La inversió total del projecte ascendeix a 22 milions d’euros, finançats en un 30% per la UE i en un 70% per l’APT, a través de recursos propis i finançament de l’ICO. La infraestructura entrarà en funcionament abans de 2028, amb l’objectiu que el sistema estigui plenament operatiu abans de 2030, avançant-se així a l’obligatorietat fixada per la Unió Europea en el reglament FuelEU Maritime.
Segons fonts del Port, l’arribada d’aquest ajut europeu “facilitarà la descarbonització de l’activitat creuerística a Port Tarragona” i reforça el compromís mediambiental recollit en el full de ruta #EcoPort2030.
Una infraestructura clau per reduir emissions i soroll
L’ajut, de 6.594.600 euros, permetrà desplegar totes les infraestructures elèctriques necessàries per alimentar el nou sistema OPS. Un cop operatiu, el Moll de Balears podrà connectar fins a dos creuers simultàniament, gràcies a una potència disponible de 20 MW.
Aquesta potència permetrà diverses configuracions:
• Un creuer gran (12 MW) + un de mitjà (8 MW)
• Dos creuers mitjans (8 MW cadascun)
• Un creuer de gran format (fins a 20 MW)
Amb aquest sistema, els vaixells atracats podran apagar els motors auxiliars, cosa que reduirà de manera dràstica:
• Emissions de CO₂ i gasos d’efecte hivernacle
• Contaminants com NOx, SOx i partícules en suspensió
• Soroll i vibracions, especialment a zones d’ús ciutadà com el Km0
Des del Port destaquen que aquesta actuació “suposarà un salt endavant en qualitat ambiental i en convivència entre l’activitat portuària i la ciutat”.
Un projecte ben valorat per Europa
La proposta tarragonina ha obtingut 22,5 punts en l’avaluació europea, superant àmpliament el mínim de 15 punts requerits. Segons CINEA, el projecte destaca per la seva maduresa i pel seu alineament amb els objectius del Pacte Verd Europeu, el programa Fit for 55 i les prioritats de la Xarxa Transeuropea de Transport (RTE-T), de la qual Port Tarragona forma part com a port bàsic.
“Estem molt per sobre del llindar que exigia la convocatòria, un indicador clar de la rellevància del projecte i del seu impacte ambiental i estratègic”, subratllen fonts de l’Autoritat Portuària.
Sis grans actuacions per transformar el Moll de Balears
El projecte està estructurat en sis fases principals, totes elles necessàries per portar energia d’alta qualitat fins al moll i adaptar-la als requeriments OPS:
1. Línia subterrània de 3,1 km (25 kV): Subministrament d’energia des de la subestació elèctrica externa fins a la nova estació transformadora principal.
2. Nova estació transformadora principal: Donarà servei al sistema OPS i també a la futura ZAL del Port.
3. 3,4 km addicionals de línies subterrànies: Connexió entre l’estació transformadora i el punt d’encreuament cap al Moll de Balears, incloent-hi trams al Moll de Catalunya.
4. Connexió submarina entre els molls d’Andalusia i Catalunya: Una de les actuacions més complexes i costoses (prop de 8 MEUR). Es farà mitjançant perforació horitzontal dirigida (HDD) de 640 metres i instal·lació d’una canonada de 750 mm de diàmetre.
5. Implantació del sistema OPS (9,6 MEUR)
Inclou:
• Línies de mitja tensió fins a l’edifici OPS
• Transformació i adaptació de tensió i freqüència
• Centres de connexió i quadres de mitja tensió
• Sistema de gestió de cablejat tipus e-chain per a cada línia d’atracada
• Alimentacions auxiliars de baixa tensió
6. Centre de transformació específic del Moll de Balears
Garantirà subministrament estable i adaptat als estàndards internacionals OPS. Segons l’APT, “aquesta visió holística permet garantir que la descarbonització del Port sigui una realitat”.
