Port Tarragona va celebrar ahir dijous, 6 de novembre, la primera visita comercial a la nova PortTarragona Terminal Guadalajara–Marchamalo, un projecte clau per reforçar la seva posició com a hub logístic de referència a la Mediterrània. Una trentena d’operadors ferroviaris i empreses carregadores van participar en la jornada, que va servir per donar a conèixer les oportunitats de connectivitat i intermodalitat entre el centre peninsular, la façana mediterrània i Europa que ofereix la nova infraestructura.
La visita va tenir lloc l’endemà de la recepció oficial de les obres, fet que va marcar la finalització de la construcció i l’inici de la seva etapa operativa.
Una infraestructura estratègica per al transport ferroviari
Durant la jornada, l’operador immologístic Montepino va presentar els seus actius logístics a la zona, mentre que l’equip comercial de Port Tarragona va exposar els avantatges competitius de la nova terminal, destacant la seva capacitat ferroviària, la ubicació estratègica i la superfície disponible per a empreses del sector.
La PortTarragona Terminal Guadalajara–Marchamalo ocupa 152.500 m² dins del complex Puerta Centro – Ciudad del Transporte, un dels pols logístics més grans de l’Estat, amb 4 milions de metres quadrats i la presència d’empreses de sectors com la logística, l’automoció o la distribució. La instal·lació disposa de sis vies ferroviàries —tres d’operatives de 750 metres—, doble accés ferroviari des de Madrid i Saragossa i capacitat per gestionar 100.000 UTIs anuals.
Ubicació estratègica i connexió directa amb Tarragona
Situada al Corredor de l’Henares, una de les zones econòmiques més dinàmiques d’Espanya, la terminal es troba a prop de Madrid però fora de la seva conurbació, fet que permet una operativa més fluida i menys congestionada. Les mercaderies podran arribar al Port de Tarragona en només sis hores, gràcies a una línia gairebé exclusiva per al transport de mercaderies.
Port Tarragona és, a més, el port mediterrani més proper per a una vintena de províncies del nord peninsular, entre elles Guadalajara i la zona nord de Madrid, fet que el converteix en un node logístic competitiu i sostenible.
Sinergies entre corredors i impuls al transport verd
El projecte permetrà connectar els corredors de l’Henares, de l’Ebre i del Mediterrani, facilitant el trànsit de mercaderies cap a Europa i potenciant l’ús del ferrocarril com a alternativa més sostenible. Durant la visita, es va remarcar la importància de la futura connexió amb el tercer fil ferroviari, prevista per al 2026, que convertirà Tarragona en el punt més al sud de la península amb doble ample europeu i ibèric, integrat dins de la xarxa TEN-T.
Una inversió europea per a la transició verda
La construcció de la nova terminal ha suposat una inversió superior als 28 milions d’euros, finançada parcialment amb 14,27 milions dels fons europeus Next Generation, dins del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PERTE).
Aquesta aportació s’emmarca en la voluntat de la Unió Europea d’impulsar projectes sostenibles i digitals que millorin la competitivitat del transport i afavoreixin la descarbonització del sector logístic.
Amb la seva posada en marxa, Port Tarragona fa un pas decisiu per consolidar-se com a centre logístic estratègic de connexió entre el centre peninsular, la Mediterrània i Europa, reforçant la seva aposta per un model de transport més verd, eficient i competitiu.
