El Port Tarragona continua formant-se per convertir-se en un referent del sector de l'eòlica marina

Una delegació de Port Tarragona ha visitat el centre de Navantia Seanergies en Fene per conèixer la seva línia de negoci

12 de setembre de 2025 a les 16:35h
Actualitzat: 12 de setembre de 2025 a les 16:35h

Una delegació de Port Tarragona, juntament amb representants de EolicCat - Associació Eòlica de Catalunya i de la Fundació Gresol, ha visitat aquest divendres, 12 de setembre, el centre de Navantia Seanergies en Fene (Corunya) amb l'objectiu de conèixer la seva línia de negoci centrada en l'àmbit de l'eòlica marina. La visita ha permès conèixer de primera mà els projectes en curs que està duent a terme aquesta companyia líder, amb més de deu anys de trajectòria en el sector. Així mateix, els representants de l'Autoritat Portuària de Tarragona (APT) han presentat l'estratègia que està liderant el port tarragoní per a convertir-se en hub per al muntatge, logística i transport dels aerogeneradors marins flotants que conformaran els grans parcs eòlics de la Mediterrània Occidental. A més, la trobada ha permès obrir línies de col·laboració futures entre totes dues organitzacions.

Durant la visita, la delegació de Port Tarragona, encapçalada pel seu president, Santiago J. Castellà, ha pogut veure els projectes en els quals està treballant actualment la drassana gallega de Navantia Seanergies en l'àmbit de l'energia eòlica marina. Cal destacar que des que la companyia va obrir aquesta línia de negoci el 2014 han executat 21 projectes, que han suposat una aportació de més de 1.300 milions d'euros al PIB espanyol. És especialment rellevant el fet que dos terços de les plataformes flotants d'aerogeneradors marins fetes en acer a tot el món hagin estat construïdes per aquesta companyia, que és un referent global en aquest sector.

Per al president de Port Tarragona, “establir contactes amb les principals empreses del sector eòlic és essencial per a posicionar Tarragona com un dels futurs hubs d'eòlica marina a la Mediterrània”. En aquest sentit, Santiago Castellà ha assegurat que “conèixer de primera mà l'experiència d'una companyia líder com és Navantia Seanergies ens permet interioritzar quins són els reptes i necessitats del sector i ser capaços de donar-los resposta”.

Per part seva, Abel Méndez, director comercial i de desenvolupament de negoci de Navantia Seanergies ha destacat el paper tan rellevant que tenen els ports en el desenvolupament de l'eòlica marina i ha afegit que “estem col·laborant amb els ports espanyols per a compartir la nostra experiència en aquest mercat amb la finalitat d'ajudar-los a preparar-se per al pròxim desplegament de l'eòlica marina a Espanya.”

Infraestructures i ‘know-how’ 

L’estratègia de Port Tarragona per a esdevenir hub d’eòlica marina es basa en unes infraestructures de primer nivell, el know-how del teixit productiu i un calendari alineat amb els objectius europeus. Pel que fa a les infraestructures, l’APT invertirà 75 milions d’euros en l’ampliació del moll de Balears. Aquesta segona fase sumarà 19 noves hectàrees d'espai portuari i ampliarà el calat del Port fins als 23 metres, cosa que facilitarà les operatives de càrrega de les grans estructures eòliques. Actualment, s'està treballant en el projecte i es preveu que l'any vinent comencin els treballs de construcció de la segona fase d'aquest moll. S’espera que el moll quedi finalitzat al 2028, coincidint amb l’inici de les instal·lacions dels parcs eòlics marins projectats a la Mediterrània.

Així mateix, el territori compta amb un teixit industrial competitiu i innovador, mà d’obra local experta en grans projectes i centres universitaris i de recerca punters a escala europea. A més, el Port disposa d’estibadors altament qualificats i amb molta experiència en grans estructures.

Fòrum CATFLOWE, el 10 d’octubre

Paral·lelament a les reunions i visites, com la que s’ha dut a terme a les instal·lacions de Navantia Seanergies, i amb l'objectiu de consolidar el seu posicionament, Port Tarragona ha organitzat el Fòrum CATFLOWE. Aquesta trobada per a professionals aplegarà el pròxim 10 d’octubre al Tinglado 1 del Moll de Costa experts, empreses i institucions que estan treballant en el desenvolupament d’aquest sector emergent. L’esdeveniment permetrà analitzar les capacitats de Catalunya i de Port Tarragona per a ser un actor central en l’impuls de l’eòlica marina flotant a la Mediterrània.

Les inscripcions al Fòrum CATFLOWE estan obertes i es poden formalitzar a: https://www.eventbrite.com/e/catflowe-catalonia-offshore-wind-energy-tickets 1512233704719