La platja de l’Arrabassada estrena un sistema perquè les persones invidents es banyin soles

El sistema compta amb un rellotge que activa uns senyals acústics per a les persones amb discapacitat visual

23 de juliol de 2026 a les 11:38h
Actualitzat: 23 de juliol de 2026 a les 11:40h

La platja de l'Arrabassada (Tarragona) fa una nova passa per a l'accessibilitat. L'Ajuntament ha instal·lat un nou sistema perquè persones amb discapacitat visual puguin accedir de manera autònoma a l'aigua i gaudir-la com la resta de la ciutadania. "Hi ha gent que no ve perquè no pot, ja que és un espai completament inaccessible i sense referències. Tenen moltes dificultats per venir sols", explica Rocio Calcerrada, tècnica de rehabilitació a l'ONCE. Ara amb aquesta nova eina la intenció és que les persones amb discapacitat visual puguin ser "independents des que surten de casa fins que arriben a l'aigua".

El sistema, que ja funciona a altres llocs de l'Estat i a dues localitats catalanes, és relativament senzill. La platja disposa d'una zona acotada amb boies i unes balises just davant de la caseta de la Creu Roja, on aquest col·lectiu es podrà banyar de manera segura. Quan arribin a l'inici de la passarel·la de fusta que connecta el passeig amb el mar, el primer tòtem s'activarà amb el mateix sistema que els semàfors i els donarà la benvinguda. Un cop arribin a la caseta de la Creu Roja, els socorristes els hi donaran un rellotge que disposa de tres botons. Un per demanar ajuda, un per fer sonar el segon tòtem que es troba a tocar de l'aigua i un altre que fa sonar les diferents balises situades a l'espai acotat dins del mar. "Amb aquestes balises i el rellotge es poden orientar en qualsevol moment. A l'hora d'entrar i sortir i també mentre estan dins", apunta Agustí Sánchez, membre de l'empresa Sealand, responsable de col·locar aquest sistema. 

WhatsApp Image 2026 07 23 at 11.33.44

Els rellotges només es podran utilitzar durant l'horari de socorrisme, de 10.00 h a 20.00 h. A banda d'aquesta audioguia, Guillermo García, conseller de Medi Ambient de Tarragona, remarca que la platja de l'Arrabassada és un "referent" pel que fa a l'accessibilitat. Fins ara ja disposava d'una passarel·la més ampla i amb poc pendent, dutxes i lavabos adaptats i crosses i cadires amfíbies. Tot i que l'ONCE formarà les persones invidents perquè puguin utilitzar el sistema sense problemes, els socorristes també informaran sobre el seu funcionament. A més, des de l'Ajuntament asseguren que s'haurà de fer una feina de "pedagogia" per explicar als banyistes la finalitat d'aquest espai, que també podran utilitzar altres col·lectius. 

Tarragona, tercera ciutat catalana que ho instal·la

Si mirem a Catalunya, aquesta eina únicament s'utilitza a Cunit (Baix Penedès) i a Lloret de Mar (La Selva), sent Tarragona el tercer municipi que ho implementa. Ara bé, segons explica la Rocío Calcerrada, hi ha ciutats com Salou o Cambrils que estan estudiant incorporar-ho a les seves platges. A banda de Catalunya, Sealand té una forta implementació a les costes andaluses. Per exemple, a les platges de Màlaga poden acabar la temporada d'estiu amb milers d'usuaris.

Afegir La Ciutat com a font preferida de Google de forma gratuïta

Estigues informat amb les últimes notícies d'actualitat

Activar ara
Sobre l'autor
Foto Adrià Miró autor
Adrià Miró Canturri
Veure biografia
El més llegit