L’N-420 entre Tarragona i Córdoba, considerada com la carretera més perillosa de l’Estat. En aquest llistat també hi ha l’N-340 a Tarragona, concretament el tram en què finalitza la concessió, a Mont-roig del Camp, segons l’estudi iRAP del RACC i que correspon al trienni 2021-2023.
L’informe ha analitzat un total de 3.526 quilòmetres de trams de vies de titularitat del Ministeri de Foment que representen 25.743 quilòmetres. Aquestes vies suposen el 16% de longitud de carreteres espanyoles i canalitzen el 53% del trànsit total.
Els resultats han mostrat que l’11% dels quilòmetres de la xarxa presenten un risc “elevat” o “molt elevat” de patir un accident greu o mortal. Alhora, han indicat que hi ha tretze vies que concentren el 52% del total de quilòmetres de risc.
Per elaborar el treball s’han tingut en compte un total de 3.510 accidents amb resultat de víctimes mortals o ferits greus ocorreguts en aquestes carreteres en el trienni considerat 2021-2023. Un total de 1.133 van ser accidents mortals amb un saldo de 1.257 persones mortes i 2.377 van ser accidents greus un saldo de 3.137 persones ferides de gravetat.
Pel que fa a l’índex de risc en el conjunt de la xarxa, el document ha assenyalat que s’ha reduït entre el 2010 i el 2023, passant de 15,3 a 6,1 a les vies d’alta capacitat (-60%) i de 47,7 a 24,4 a les carreteres convencionals (-49%). Amb tot, els responsables de l’estudi han advertit que aquest índex és quatre vegades superior a les vies convencionals que a les d’alta capacitat.
Les carreteres més perilloses
D’acord amb l’informe, hi ha 101 carreteres de la xarxa que contenen almenys un tram de risc “elevat” o “molt elevat”. A més, n’hi ha tretze que concentren el 52% del total de quilòmetres de risc “elevat” i “molt elevat”, que es registren en tan sols 1.487 quilòmetres. Es tracta en tots els casos de vies convencionals, i set repeteixen en aquesta llista respecte a l’edició anterior. La carretera N-420 (de Tarragona a Còrdova), encapçala el rànquing, seguida de l’N-630 (Ruta de la Plata) i de l’N-260 (Eix Pirinenc).
Per trams, el que acumula més probabilitat per a un conductor de patir un accident greu o mortal es troba a l’N-260 a Girona. Es dona la circumstància que tots aquests trams corresponen a carreteres convencionals, de calçada única i amb un carril per sentit de circulació. En aquest llistat també hi ha l’N-340 a Tarragona, concretament el tram en què finalitza la concessió, a Mont-roig del Camp.
Evolució del trànsit i de la sinistralitat
L’estudi ha apuntat que un cop recuperada la mobilitat després de la pandèmia, l’accidentalitat greu ha anat disminuint suaument, cosa que ha facilitat la disminució progressiva del risc. Amb tot, la sinistralitat severa ha recuperat els nivells prepandèmics, d’una manera més acusada a les carreteres convencionals que a les vies d’alta capacitat.
Durant el 2023 en totes les tipologies de via es van superar les xifres de víctimes mortals registrades el 2019, i es va produir un increment global del 4,2%. El nombre més gran de morts va registrar-se a les vies convencionals (943), seguides per les autovies (253) i autopistes (92).