La comunitat de religioses de la Companyia de Maria es van acomiadar, aquest dimecres dia 12 de novembre, de la ciutat de Tarragona després de més de tres segles de presència i servei en la missió concreta del Col·legi Lestonnac-L’Ensenyança, segons ha informat l'Arquebisbat.
La celebració eucarística en acció de gràcies per aquesta llarga trajectòria de la congregació en l’àmbit educatiu va tenir lloc a la catedral de Tarragona, que es va omplir de religioses, alumnes, exalumnes, personal del centre i moltes persones que van voler acomiadar-se de les religioses de l’Ensenyança.
L’arquebisbe Joan Planellas va presidir aquesta emotiva missa, que van concelebrar també diversos preveres de la ciutat. Abans d’iniciar-se l’eucaristia, la directora del centre, Elena Rodríguez, va donar les gràcies pels «més de 327 anys de presència viva a la ciutat, de lliurament generós, d’educació feta amb amor i d’evangelització amb el testimoniatge senzill de cada dia».
Així, va assegurar que la comunitat de la Companyia de Maria «ha fet del seu compromís de vida un projecte educatiu compromès amb la promoció de la dignitat de la persona i, especialment, de la dona, tenint com a model Maria i fidels als principis de cercar Déu i ajudar els altres a conèixer-lo i estimar-lo».
D’altra banda, va comprometre’s a «donar continuïtat a aquesta història de fidelitat, de servei, d’entrega silenciosa, d’educació i de fe compartida», sabent que «el patrimoni de l’exemple inesborrable de les religioses i dels seus ensenyaments permetran mantenir sempre la flama encesa per allargar la mà a tothom i continuar educant evangelitzant i evangelitzant educant, seguint el carisma de santa Joana de Lestonnac».
Durant l’homilia, l’arquebisbe Joan Planellas va assegurar que la marxa de la comunitat de la Companyia de Maria «és un procés traumàtic des del punt de vista de comunitat i des del punt de vista de les persones, així com per a l’Església de Tarragona, per a les famílies i per a la mateixa ciutat que va perdent, malauradament, algunes d’aquelles llavors cristianes que regaren la nostra terra al llarg de la història».
Al final de la celebració, la germana Montserrat Marimon, superiora de la comunitat, va pronunciar unes paraules en què va «donar gràcies a Déu pel servei d’educació de la joventut que ha fet la Companyia de Maria a la nostra ciutat, seguint el carisma llegat per Joana de Lestonnac, una dona forta, valenta, plena d’entusiasme i de fe, que es va deixar commoure per les necessitats de la societat del seu temps, les va entendre com una crida de Déu i va respondre amb generositat i amplitud de mires».
La Gna. Marimon va confirmar que «el projecte educatiu de la Companyia de Maria a Tarragona continuarà gràcies a la implicació dels educadors identificats amb la pedagogia que deriva del carisma educatiu de Joana de Lestonnac». Així mateix, va donar les gràcies a les famílies «que han confiat l’educació dels seus fills a la Companyia de Maria». «Desitgem que la Companyia de Maria i Tarragona continuïn unides per molts anys», va reblar la mare superiora.
Per acabar, la germana Nélida Andrés, superiora provincial de la província del Mediterrani de la Companyia de Maria, també va adreçar unes paraules i va assenyalar que la història d’aquesta comunitat està teixida amb fidelitat i esperança:
La Superiora provincial va donar les gràcies «a Déu, font de tota vocació, que va fer possible aquesta missió; a la ciutat de Tarragona i a les seves institucions, que van acollir L’Ensenyança; a les famílies, que ahir, avui i demà confien en el nostre estil educatiu; a les religioses, el professorat i el personal no docent, que amb professionalitat i esperit evangèlic han donat el millor de si; als laics, que caminaven juntament amb les religioses i avui continuen sostenint i renovant aquesta obra; a l’equip directiu, que lidera un grup humà compromès que fa present la Companyia de Maria a Tarragona, mantenint viu el carisma, i a l’alumnat, que sempre serà el cor i la raó de cada esforç en aquesta obra».
TOT VA COMENÇAR A ALCOVER EL 1683
La presència de la Companyia de Maria a la ciutat de Tarragona va néixer arran de la iniciativa d’un grup de quatre joves catequistes d’Alcover que l’any 1683 es van instal·lar a Tarragona per dedicar-se a la formació de joves. Amb el pas dels anys, van aconseguir la llicència eclesiàstica per a fundar una comunitat de la Companyia de Maria, i l’any 1698 van arribar tres religioses de la casa de Barcelona: la Gna. Maria Humbert, la Gna. Rosa Bosch i la Gna. Maria Ballester.
Així, més de 325 anys d’història han marcat aquest centre educatiu, que continua formant infants i joves seguint el carisma de santa Joana de Lestonnac. La Gna. Montserrat Marimon, la Gna. Josepa Espasa, la Gna. Victòria Riera, la Gna. Carmen Gil, la Gna. Teresa Carner, la Gna. Estrella Ramos i la Gna. Dolors Yepes han format la darrera comunitat de religioses d’aquest Col·legi, que ara s’unificaran amb altres comunitats de la Companyia de Maria.
