Dimecres, 22 de gener de 2025
És notícia

Més de 200 experts participen en la IV Rail Day Port Tarragona

Avatar photo

Sota el títol ‘Reaching out to Iberia to Europe: challenges and opportunities’ la jornada ha acollit més d’una desena de ponents experts en intermodalitat i serveis ferroviaris

Aquest 18 d’abril, el Tinglado 1 del Moll de Costa, la 4a edició del Rail Day ha batut el seu rècord  d’assistència reunint més de 200 assistents que han pogut seguir les presentacions de més d’una  desena d’experts en la IV Rail Day Port Tarragona sota el títol “Reaching out to Iberia and Europe:  challenges and opportunities”. La trobada, inaugurada pel president Saül Garreta, s’ha estructurat  en tres blocs temàtics. El primer, ‘Puertos Secos’, el segon ‘Europe, challenges and opportunities’ i  el darrer bloc sobre ‘Actualidad ferroviaria’. Port Tarragona ha explicat els projectes que impulsa per  potenciar la intermodalitat, com a eix vertebrador en el desenvolupament de negoci del Port, des  del punt de vista del creixement de tràfics, de l’eficiència i de la sostenibilitat econòmica,  mediambiental i social. 

El president del Port Tarragona, Saül Garreta, ha estat l’encarregat de donar la benvinguda a les  persones assistents i, ha agraït la participació de les persones expertes a IV Rail Day. Garreta ha  volgut emfasitzar en la necessitat d’adaptació i canvi de paradigma al sector logístic, un canvi  empresarial, social i polític. Garreta també ha destacat com el transport per ferrocarril i l’aposta per  la intermodalitat són un objectiu prioritari per al Port Tarragona. Amb aquestes paraules: ’La  sostenibilitat i el futur de la logística marítima passa sens dubte, pel ferrocarril i per la connectivitat amb la península i amb Europa’ el president del Port ha donat per iniciada la quarta edició de Rail  Day. 

El primer ponent ha estat Jonás Sánchez, soci i director de MCVALNERA. Sánchez ha encetat el  primer bloc sota el títol ‘Ports Secs’ amb la ponència ‘Radiografia del mercat’. Per a aquest expert,  la viabilitat dels ports secs depèn d’una bona combinació de tres variables: localització, capacitat i  socis impulsors, per poder ser operatius. Les bones connexions i, especialment, una bona  connectivitat en la darrera milla són claus d’èxit. 

A continuació Carles Segura, director d’Infraestructures i Conservació del Port Tarragona ha explicat  l’estat actual de les obres de la PortTarragona Terminal Guadalajara-Marchamalo, una  infraestructura estratègica que estarà operativa el 2024. Compta amb 150.000m2, 5 vies i una  posició immillorable al centre de la península ibèrica. Actualment s’està licitant la 2a fase d’aquesta  infraestructura amb capacitat per canalitzar els principals fluxos de mercaderies nacionals, europees  i internacionals entre ferrocarril i carretera des de o cap al port. Serà un node de referència per a  les cadenes logístiques cap a i des del centre de la península. La connexió amb la Terminal  Intermodal de La Boella, dins del Port de Tarragona, permetrà oferir una plataforma d’accés a  Europa amb amplada UIC a través del corredor de la Mediterrània i cap a tot el món, per transport  marítim.

A continuació ha començat el segon bloc, en anglès, amb la taula rodona ‘Round table on Europe:  challenges and opportunities’ on s’ha analitzat la connectivitat ferroviària amb Europa, tant l’existent,  amb les seves idiosincràsies i problemàtiques, com la futura, un cop l’ample de via estàndard sigui  una realitat fins a Tarragona. Aquest espai ha comptat amb ponents de primer nivell, directius de  carregadors, operadors, empreses ferroviàries i gestors d’infraestructura. Concretament, han  participat Pau Morales, amb funcions de moderador, coordinador comercial de Port Tarragona, amb  Petros Papaghiannakis, director gerent de Línea Figueras Perpignan; Ernst Kemmerer, representant  de Kombiverkehr; Igone Lecea, directora de vendes de Transfesa Finished Vehicles; i Cristina  Duran, Cap de Logística de Freixenet. 

Les persones integrants en aquesta primera taula rodona han coincidit en la necessitat que les  administracions públiques accelerin els projectes intermodals previstos. Un altre tema que preocupa és l’alça del preu de l’energia que afecta a la competitivitat i sobre la qual comparteixen la idea que  el repte actual és mantenir els costos per ser competitius en front al transport per carretera. El  problema actual no és de capacitat, diuen, ja que a més s’estan posant en marxa noves terminals,  però sí es detecta una manca de facilitat d’accés a la demanda. Tots els ponents veuen difícil  l’objectiu d’assolir una quota del 10 % del transport de mercaderies per al ferrocarril, però no tampoc  no ho veuen impossible. 

Actualitat ferroviària 

Seguidament, ha començat el panell, ‘Actualitat ferroviària’ amb Juan Manuel Martínez,  Vicepresidente Asociación Española del Transporte, com a moderador, i amb els següents ponents:  Juan Diego Pedrero, president executiu d’AEFP; Joaquín Bascuñana, gerent del Mercat  Multiproducte de Renfe Mercancías; Jordi Espín, secretari general de Transprime – ESC; i Andrés  Arribas, gerent de FAPROVE. 

 

Aquesta segona taula rodona, ha tractat diversos temes clau per als carregadors. Els ponents han  coincidit en considerar la formació per als oficis del sector molt rígida, especialment en referència a la formació de maquinistes de tren, que juntament amb la de conductors de camió és un sector, ara  i a futur, amb manca de mà d’obra. Els membres d’aquesta taula també han destacat la necessitat  d’un esforç per a que tots el agents implicats en el transport conflueixin, posant la càrrega en el  centre de la presa de decisions per a una major integració. Els participants en aquesta taula també  han constatat els avanços que s’han fet fins ara per establir un model d’integració de tots els modes  de transports, amb importants inversions privades (en plataformes, locomotores, vagons, etc.), i alhora, reclamen un esforç similar per part de les administracions públiques. 

335 milions d’euros per a intermodalitat 

Precisament, la xerrada que ha tancat la jornada ‘Accions en foment de la intermodalitat’, a càrrec  de la subdirectora General de Planificació, Xarxa Transeuropea, Logística i Pla de Recuperació,  María Carmen Corral, ha abordat el tema de l’acció i els ajurts impulsats pel MITMA per assolir una  xarxa ferroviària completa i competitiva i per al foment de la intermodalitat. Maria del Carmen Corral 

ha destacat la complexitat d’aquest repte pel gran nombre i heterogeneïtat d’agents implicats, per  la necessitat de col·laborar amb la iniciativa privada i els diferents nivells competencials.

Corral ha explicat les prioritats i objectius de les 29 accions que està impulsant el Ministeri de  Transports estructurats en 6 eixos: construcció d’infraestructures, gestió de capacitat, noves  terminals, creació d’autopistes ferroviàries, impuls de la digitalització i ajuts econòmics. En aquest  darrer eix, la subdirectora general del MITMA, ha explicat que es destinen 580 milions d’euros en  ajuts per a empeses privades, que a la vegada mobilitzaran un total de 1.256 milions d’euros 

provinents d’inversions totals. D’aquests 580 milions, 445 es destinen per a projectes per  concurrència competitiva i la majoria d’aquests, 335, es destinen al sector ferroviari i a la  intermodalitat. 

En l’apartat de digitalització ha anunciat l’entrada en funcionament de la plataforma SIMPLE per  millorar l’organització i col·laboració entre agents i poder establir una traçabilitat de les mercaderies en tot moment. SIMPLE integrarà els processos de totes les administracions, i s’integrarà amb les  plataformes privades ja existents i amb les plataformes nacionals a nivell europeu. Aquesta  plataforma integrarà tota la documentació administrativa, duanera, etc. amb la informació sobre la  mercaderia, entre d’altres dades. 

Traçabilitat, fiabilitat, implicació i integració 

En el col·loqui final, en el qual els assistents han pogut fer preguntes als ponents, han aparegut 4  àrees d’interès: traçabilitat, fiabilitat, implicació i integració. La traçabilitat -han conclòs els ponents és l’assignatura pendent. Es necessita millorar, expliquen, però cal tenir en compte que el transport  de mercaderies per mar tampoc és traçable i, en aquests circumstàncies, és necessari avançar en  paral·lel i a la mateixa velocitat si es vol un sistema integrat. 

Pel que fa a la fiabilitat, els logistes auguren uns anys difícils, bàsicament degut a que en els propers  anys, moltes línies ferroviàries no es podran fer servir per les obres que cal fer-hi per poder assolir  el repte del 10% de quota de transport per tren, moltes finançades amb fons Next Generation, la  qual cosa suposarà un problema per oferir un bon servei i una fiabilitat al client. Però aquest fet cada  cop més freqüent -apunten- no es produeix només a la península ibèrica.  

El sector també ha demanat més implicació. Reclamen un esforç igual al realitzat pel ferrocarril per  adaptar-se a la carretera. Cal implicació similar per part del tren, del transport per carretera i per  part dels carregadors per millorar la intermodalitat, expliquen. Per al client final no és un canvi  aparent, és neutral, ell n’és el beneficiari, però per al sector tot pot millorar molt si el transport de  carretera “puja” a l’autopista ferroviària. La clau -conclouen- està en cercar la complementarietat. 

Genoveva Climent, directora Comercial i de Desenvolupament de Negoci de Port Tarragona ha  estat l’encarregada de clausurar la jornada amb les conclusions i els agraïments a organitzadors,  patrocinadors, ponents i assistents, tot esperant la propera edició de la Rail Day Port Tarragona. 

El ferrocarril punt estratègic al Port Tarragona 

El Port Tarragona va arribar durant l’any 2022 gairebé a un milió de tones mogudes per ferrocarril  el que suposa al voltant d’un 11% del total de mercaderia moguda durant 2022. A més durant 2022  el Port va registrar un total de 3.119 moviments ferroviaris, dels quals 1.778 van ser càrrega de  mercaderia. El tràfic agroalimentari va batre rècords històrics amb els 429 trens en 2022 i amb els 

333 milions de tones el que va suposar una quota del 6% del total.

L’aposta del Port Tarragona per al transport per ferrocarril es fa evident a travñés de les tres  infraestructures que està impulsant. 

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

“Vestits de dona, modistes de Sabadell”: Conferència al Museu d’Història

Notícia següent

Els alumnes de “Cultura Emprenedora a l’Escola” presenten els seus projectes

Notícies relacionades