Més cultura a Tarragona: La Diputació augmenta el pressupost

Amb 500.000 euros addicionals, la Diputació de Tarragona fa una aposta ferma pel sector cultural

15 d'abril de 2026 a les 11:49h
Actualitzat: 15 d'abril de 2026 a les 12:19h

La Diputació de Tarragona ha celebrat la 3a Jornada de la Xarxa d'Estratègics de la Diputació de Tarragona, aquest any amb el lema 'Cultura amb nom propi'. On s'ha presentat la convocatòria 2026 de subvencions per a activitats culturals estratègiques d'especial impacte i rellevància dirigida a ens locals i entitats sense ànim de lucre. La gran novetat d'aquest any és l'increment del 15% de la dotació per part de la Diputació.

A la jornada s'han reunit a l'Auditori de la Diputació els representants de festivals i altres esdeveniments culturals que se celebren a la demarcació. Ha començat amb els parlaments de la presidenta de la Diputació de Tarragona, Noemí Llauradó, i el diputat de Promoció Social de la Diputació de Tarragona, Óscar Sánchez. Han remarcat que l'objectiu d'aquest acte és connectar i enfortir el treball en xarxa, reconèixer el paper estratègic dels festivals i programacions culturals com a motor social i econòmic del territori i compartir coneixement i bones pràctiques en àmbits com la mediació cultural, la inclusió social i la gestió cultural. Noemí Llauradó ha defensat que "cal apostar cada any per augmentar la partida, perquè cada cop hi ha més festivals".

500.000 euros més

Dins de les novetats en els ajusts 2026 per a activitats i actuacions culturals estratègiques, hi ha l'augment del pressupost que la Diputació destinarà per les subvencions a ens locals, entitats sense ànims de lucre i empreses. Fins ara la inversió era de 3,3 milions d'euros, i aquest any serà de 3,8 milions d'euros, la qual cosa suposa un augment del 15% (500.000 euros més). D'aquests diners, 1,8 milions es destinaran a ens locals i 2 milions a entitats i empreses, repartits en 1.550.000 euros en l'import per entitats i 450.000 euros per empreses. Amb un pagament anticipat del 50% de la subvenció en el moment de la concessió.

Convocatòria oberta

La convocatòria 2026 per a demanar les subvencions ja està publicada, però s'obre el 16 d'abril. El termini per presentar les sol·licituds és fins al 15 de juny pels ens locals i fins al 15 de maig per a entitats i empreses. El termini per justificar les subvencions serà del 8 de gener al 31 de març de 2027.

En el cas dels ens locals, el pressupost elegible de l'esdeveniment ha de ser d'un mínim de 65.000 euros (sense IVA). Cada ajuntament pot presentar un màxim de 6 sol·licituds. La concurrència serà no competitiva i l'import màxim de subvenció serà del 50% del pressupost elegible.

Per altra banda, a la convocatòria d'aquest any per a entitats i empreses, s'hi incorporen com a beneficiàries de la subvenció les persones jurídiques privades amb afany de lucre. Només es podrà presentar 1 sol·licitud per entitat o empresa. La gran novetat de la convocatòria de concurrència competitiva és l'augment de la dotació global fins a 2 milions d'euros.

En les dotacions per a entitats, el pressupost elegible de l'esdeveniment ha de ser d'un mínim de 75.000 euros (sense IVA); excepte en el cas de la modalitat 2 de festivals, que ha de ser de 50.000 euros. Per tant, els percentatges màxims de subvenció seran del 50% del pressupost elegible i del 30% en la modalitat 2 de la tipologia de festivals. Amb imports màxims d'entre 50.000 i 75.000 euros en festivals i de 50.000 en temporades.

Nous requisits i criteris

Dins de les novetats implementades en la convocatòria 2026 hi ha el requisit per a ens, entitats i empreses de teixir xarxa amb el sector professional de la cultura. Així com fomentar la inclusió social i accessibilitat. En cas de complir dues o més mesures relacionades amb cada criteri, s'obtenen 7 punts.