El debat sobre la futura estació intermodal del Camp de Tarragona torna a escalfar-se. La plataforma ciutadana Mercaderies per l’Interior ha llançat una advertència contundent: si el Ministeri de Transports tira endavant el projecte d’estació intermodal de Vila-seca en la ubicació actual, el corredor ferroviari interior exclusiu per a mercaderies quedaria definitivament bloquejat. Una infraestructura que el col·lectiu defensa des de fa més de sis anys i que considera imprescindible per treure els trens de càrrega del litoral i dels centres urbans.
Durant aquest temps, l’entitat ha teixit aliances amb ajuntaments, entitats veïnals, empreses i institucions per consensuar un traçat alternatiu que desviï les mercaderies tant de la costa com de punts crítics com Reus o el Vendrell. El plantejament, basat en l’Estudio de viabilidad del mateix Ministeri i en aportacions del territori, havia aconseguit un ampli suport local. Però el projecte de l’estació intermodal torna a situar el debat en un carreró complicat.
Un nus ferroviari “incompatible” amb una estació de passatgers
L’estació plantejada pel Ministeri se situaria just a la cruïlla ferroviària de Vila-seca, punt on conflueixen el Corredor Mediterrani (ample estàndard), l’eix Madrid–Saragossa–Reus (ample ibèric), serveis regionals i Rodalies procedents de cinc direccions diferents. Per a Mercaderies per l’Interior, és una ubicació “especialment crítica”, ja que per fer viable el corredor interior caldria construir un nus ferroviari molt més complex, amb fins a vuit moviments estratègics, als quals cal afegir-hi el trànsit del Port de Tarragona.
Segons la plataforma, combinar aquest nus amb una estació de viatgers i el futur tramvia és “tècnicament inviable” per dues raons: manca d’espai i riscos per a la seguretat, ja que els viatgers quedarien envoltats de trens de mercaderies en una estació que pot superar 1,5 milions d’usuaris anuals.
El mateix Consejo Asesor del Ministeri ja va advertir fa mesos que l’estació intermodal “no està prou justificada” i que el trànsit de mercaderies “no està resolt” amb el model presentat.
Impacte territorial i contradicció amb l’estratègia ferroviària catalana
La plataforma recorda que la Generalitat, en la seva Estratègia ferroviària 2025, defensa estacions cèntriques i integrades en la trama urbana, tot evitant riscos a la població. L’opció de Vila-seca “contradiu aquests principis”, ja que quedaria fora del nucli i envoltada de circulació de mercaderies.
Si el projecte avança, els municipis de Reus, Vila-seca, Tarragona, Altafulla, Torredembarra, Creixell, Sant Vicenç de Calders i el Vendrell quedarien condemnats a mantenir el pas de trens de càrrega pel centre de les seves ciutats.
Una decisió amb conseqüències en seguretat, sostenibilitat i economia
Segons Mercaderies per l’Interior, posposar el corredor interior impedirà:
-
Reduir emissions i complir els objectius europeus
-
Descongestionar l’AP-7, que registra quatre accidents diaris amb camions
-
Disminuir el risc associat als trens amb mercaderies perilloses que avui circulen per zones turístiques i densament poblades
Per tot plegat, la plataforma reclama aturar el projecte de l’estació intermodal de Vila-seca fins a garantir que el corredor interior segregat sigui una realitat. El moviment insisteix que el Camp de Tarragona necessita una planificació coherent, “pensada en clau de futur i no de pedaç”, i que posi per davant la seguretat i el benestar dels habitants del territori.
