El passat divendres dia 20 d’octubre va tenir lloc la Jornada sobre Intel·ligència Artificial en el sector industrial, una eina clau per a arribar al Net Zero, un acte coorganitzat entre l’EURECAT Centre Tecnològic de Catalunya i l’Associació Empresarial Química de Tarragona.
L’esdeveniment tenia com a objectiu abordar una de les tecnologies avançades més disruptives per a la indústria química i auxiliar; la intel·ligència artificial (IA), de fet representa un impulsor molt important per a la innovació i el rendiment de la indústria. La jornada va voler posar el focus camí que encara cal recórrer per a entendre les potencialitats reals de la IA i els àmbits d’aplicabilitat al llarg de tota la cadena de valor.
A més, des de la indústria és té la convicció que el ple coneixement de la tecnologia i la identificació de casos d’ús on es poden desplegar els seus beneficis per a cada organització, són decisius per a aconseguir els objectius de sostenibilitat, descarbonització, eficiència i rendiment del sector.
La jornada va començar amb la benvinguda del President de la Comissió d’Innovació i Tecnologia de l’AEQT, Rubén Folgado, que va agrair la participació de les empreses a la jornada i va afegir que: “Com a associació d’empreses químiques de Tarragona representem el polígon principal del sud d’Europa, i això ens obliga a ser referent: volem saber-ne més i reflexionar sobre la IA tantes oportunitats pot oferir al nostre sector”. Folgado va destacar que “el sector químic és el sector industrial que més inverteix en recerca i desenvolupament. I és per això que com AEQT creiem en treballar les sinèrgies amb els centres de recerca del nostre territori”.
Acte seguit el director de la unitat tecnològica d’intel·ligència artificial aplicada a EURECAT, Xavier Domingo, va oferir una xerrada sobre la IA aplicada a la indústria Química: passat, present i futur.
Posteriorment va tenir lloc la taula rodona sobre els fonaments de la IA i el futur de la IA al sector industrial. La taula va comptar amb la participació de Laia Garriga, gestora de transferència tecnològica a la unitat d’intel·ligència artificial aplicada de EURECAT ;Miquel Melero Barriel, Manufacturing Analytics Industry, d’AGGITY; Narcís Vidal, Operations and Supply Chain Director d’ ELIX POLYMERS, i Miguel Guerrero, AI with social impact, SATURDAYS.AI.
La Jornada va concloure amb la presentació de diversos casos d’ús d’aplicació de la Intel·ligència Artificial al sector químic, concretament Lluís Echeverría, investigador de la unitat tecnològica d’Intel·ligència Artificial a EURECAT, va presentar el control intel·ligent d’una EDAR a gran escala per la reducció de costs i emissions de gas d’efecte hivernacle (WaterNet) i Juan Antonio Gil Cuesta, gerent de projectes transversals de Repsol, presentar Pelltinel, un projecte pioner en la detecció i monitorització de fuites i presència de pellets en instal·lacions industrials.