La creació de noves zones verdes al Port compensa més de 1.500 tones de CO2

Les plantes, arbres i arbusts autòctons són els protagonistes als nous espais verds en la zona limítrofa entre Port i Ciutat

Pla general de la façana marítima de Tarragona, amb les vies de tren, l'estació de Renfe, la passarel·la, la platja del Miracle i el Port de Tarragona.

Els objectius de la gestió de zones verdes del Port de Tarragona poden resumir-se en tres eixos: la reducció de la petjada hídrica, el foment de la biodiversitat i la mitigació de les emissions de CO2. Actualment, les zones verdes, els jardins i la plantació de noves plantes, arbres i arbusts dins de l’espai portuari tarragoní contribueixen a compensar anualment més de 1.500 tones de CO2 equivalent. 

Aquesta és una línia de treball iniciada fa un temps per part del Port de Tarragona, i que també recull el Pla de Sostenibilitat 2030 del Port. Es tracta d’una de les accions més importants en què es tradueix el compromís de l’APT amb el creixement sostenible i la protecció de l’entorn on, a més de compensar la seva petjada a l’atmosfera, contribueix a la creació d’un entorn urbà i industrial més agradable i sostenible. 

Per continuar ampliant aquesta línia de treball, el Port treballa sota dos criteris. Per una banda, la reforestació dels espais degradats o sense ús específic per a la creació de zones verdes amb plantes autòctones o totalment adaptades al clima mediterrani. D’altra banda, la substitució de zones verdes d’alts requeriments hídrics per altres que no requereixin tanta aigua i la creació d’espais amb alta biodiversitat amb plantes mel·líferes per atraure insectes pol·linitzadors. 

En aquest darrer cas, els criteris per a la selecció de les zones verdes incorpora l’elecció de plantes autòctones de la nostra flora i d’altres regions de clima mediterrani que són utilitzades en jardineria de baix manteniment amb la prioritat de respectar el medi ambient i tenir consideració de tots els recursos ambientals disponibles. Cal afegir que també s’han triat aquelles plantes que proporcionin aliment i refugi a ocells passeriformes. 

Un exemple d’aquesta pràctica és l’actuació duta a terme al nou Passeig Marítim, al costat de la platja del Miracle, on la seva jardineria (plantes mediterrànies aromàtiques i arbustives, bulbs, plantes enfiladisses i gramínies autòctones i al·lòctones de diferents tonalitats) afavoreixen la supervivència de papallones i abelles i les espècies arbustives i arbres proporcionen un refugi a espècies silvestres com les aus. 

Uns altres exemples ja consolidats són el nou espai verd del pàrquing de l’edifici Entitats del Moll de Costa, el Refugi 1, l’accés del Moll de Reus, les jardineres de les terrasses del Serrallo i del Km 0, o l’accés al moll d’Hidrocarburs . 

El Port de Tarragona mantindrà aquesta línia d’actuació en el present i en el futur immediat per continuar reduint la seva petjada de carboni. Dintre de les actuacions que s’estan duent a terme o que aviat començaran estan la creació del jardí de l’antiga seu de l’APT, l’augment de jardineres al Passeig Marítim, la quarta plantada solidària a l’accés del Moll de Reus, l’execució del jardí del nou Museu del Port, i la restauració de l’Espai Xarxa Natura 2000. En aquest darrer cas, es tracta d’un projecte amb una inversió de més de 2 milions d’euros que significarà la recuperació de l’entorn natural i la restauració d’un ecosistema en perill, amb la reintroducció d’espècies autòctones protegides, entre d’altres actuacions de millora i potenciació dels hàbitats naturals. 

Aquestes accions estan recollides en el Pla de Sostenibilitat – Agenda 2030 del Port de Tarragona que el president de l’APT, Josep M. Cruset, va presentar ahir en roda de premsa. El Pla de Sostenibilitat del Port preveu que a l’horitzó 2030 l’APT assoleixi un impacte zero en emissions de CO2 a través de l’eficiència energètica, ús d’energies netes i la implantació de mesures compensatòries de diversos tipus.