Judit Sentís: “El comerç està una mica desanimat perquè porten molts anys patint”

Parlem amb Judit Sentís, dinamitzadora de l’Associació Via T de Tarragona. Ens explica com seran els Nadals a Tarragona i tot el que es farà

temps lectura-Temps de lectura: 6 minuts

L’Associació de comerciants de la Via T neix el 16 d’abril de 2003 amb la voluntat de ser una eina per a promocionar i defensar els interessos dels comerços del centre de Tarragona. Com a principal missió és crear una gran marca per potenciar el comerç de proximitat de la ciutat, generant així una oferta comuna i atractiva de productes.

Parlem amb Judit Sentís, dinamitzadora de l’Associació Via T de Tarragona. Ens explica com seran els Nadals a Tarragona i tot el que es farà. Es podria dir que ja seran normals del tot després dels dos anys excepcionals per culpa de la pandèmia. Parlem de la crisi econòmica que està patint tothom, afectat també l’Ajuntament.

 

La campanya dels Bons comerç que es va fer l’any passat enguany es farà?
En principi no creiem que es faci aquest any, perquè ja hem parlat amb la conselleria i ens han dit que no disposen de massa pressupost. La campanya dels bons va ser de gran pressupost, va tenir molta tirada l’any passat. Molts comerços ens estan preguntant si hi haurà una segona edició, que es podria fer una tirada de bons de 20 euros en lloc de 50 com l’any passat. A altres ciutats ho han fet així, però nosaltres no tenim notícia de què es faci.

 

L’any passat van tenir molta tirada, no creieu que s’hauria de repetir iniciatives com aquestes?
No és una campanya que fos fàcil d’organitzar, si s’estigués cuinant ja estaríem assabentats. Com tothom, l’Ajuntament també està patint el tema econòmic, les pujades del preu de l’energia entre altres coses. A nosaltres també ens han retallat la partida, però nosaltres ens hem adaptat i cap problema.

 

Creus que comerços i gent de carrer estaran decebuts al no fer-ho?
Repetir aquestes iniciatives està molt bé, però els comerços i les empreses han de ser conscients que no han de dependre dels ajuts. Una cosa que nosaltres sí que tenim clar com a entitat sense ànim de lucre, és que ja fa anys, des del 2012, van reduir totes les ajudes i subvencions a les quals nosaltres ens acollíem. Sempre se’ns ha marcat molt de què intentéssim ser autònoms, no dependre d’ajudes per aguantar el negoci. Sí que les campanyes com les dels Bons Comerç va ser una campanya per reactivar el comerç durant la pandèmia, però ara ja no hi ha. Tot i que ajuden no hauríem de dependre d’aquest tipus d’accions. Sí que nosaltres creiem que l’Ajuntament o la conselleria de comerç o la de promoció econòmica hauria d’enamorar i portar al centre un tipus de comerç que sigui reclam pel jovent. Sabem que és molt difícil, que no disposem de locals molt grans que és el que necessita aquesta ciutat. Buscar alguns operadors que es posessin al centre i fossin un reclam, i poguessin reactivar. El petit comerç funciona, creiem que seria una bona iniciativa. Si tinguéssim algun establiment que fos un reclam al centre, no faria que el jovent marxés.

 

Hi ha una falta de diners per part de l’Ajuntament?
Sí, però és comprensible. Si una família domèstica ja nota els costos de la pujada de l’energia, l’Ajuntament igual. Nosaltres vam tenir una reunió amb la conselleria per a veure si podríem canviar alguna cosa, i ens van dir que enguany tenien molt menys pressupost. Nosaltres el que hem fet és adaptar-nos.

 

Quines previsions teniu per al Calendari d’Advent?
Ja vam informar que vam fer una tirada de 1000 unitats. Preferíem que fos així a fer més i no vendre’ls i que ens sobressin. És un calendari molt personalitzat. Avui en dia ja tenim quasi la meitat col·locada, ara la nostra feina es seguir informant la gent perquè ho conegui. Aquest temps que està fent de calor tampoc ajuda, no estem massa posats al Nadal, no sabem si això ens perjudicarà o si les vendes es reactivaran les dues últimes setmanes de novembre. Confiem que els poguéssim vendre tots, però almenys no perdre diners, que a això ja hem arribat. Si l’entitat ho ven tot es generaran uns recursos que serviran per fer coses l’any vinent.

 

La gent del carrer creu que els hi agradarà?
Nosaltres només començar vam fer una sèrie de concursos que estan actius al nostre Instagram durant tot el novembre. Estem rebent moltes mencions i captures de pantalla. Estem supercontents de la rebuda, molta gent ens pregunta per missatges privats, com funciona la campanya i els hem informat que a la web i a les xarxes hi surt tot. A la gent els hi ha agradat perquè reconeixen la ciutat que és el que nosaltres volíem. Si la campanya té èxit l’any que ve a veure com ho enfoquem per seguir amb la mateixa idea.

 

Com encaren la campanya de Nadal els petits comerços amb la pujada general de llum, gas…
El comerç està una mica desanimat amb el tema perquè portem molts anys patint. Quan no ha sigut una crisi, ha sigut la pandèmia, la venda online ha fet molt de mal també. La pujada no afavoreix, el sector alimentari s’ha notat una mica la pujada, el tèxtil a proporció no notem que hi hagi hagut una gran pujada. Els comerços del sector restauració sí que es nota, patim molt quan algú ens diu que tanca. De moment no hi ha hagut tancament per aquest motiu, però sí que estan patint, sobretot el sector de la gastronomia.

 

Previsions alhora de venda per part de la gent del carrer, creuen que la gent gastarà molt enguany?
La campanya de Nadal sempre és bona, són dates que sempre es ven. L’any passat sí que vam tenir a favor la campanya dels bons comerç en actiu, més el Black Friday que es podria acumular el descompte. Són campanyes que t’ajuden perquè hi hagi un impuls, però enguany serà en essència normal, sense ajudes. Al final creiem que és com ha de ser, són campanyes que t’ajuden, però el que volem és que hi hagi molta gent. Ens fa patir la nostra competència directa, que en aquest cas són els centres comercials. Els nostres punts febles són els aparcaments, el tema de la zona blava que no s’hi puguin estar més de dues hores, la confusió que encara hi ha amb això… A nosaltres ens agradaria fer arribar a les botigues tiquets de pàrquing per a donar als clients i així la gent vindria més al centre. Perquè sabem que el client valora molt les facilitats, és una cosa que ens preocupa.

 

Quines iniciatives tenen per ajudar als comerços a vendre en aquestes dates?
Fer accions de dinamització que ja s’estan fent. La conselleria de comerç si una cosa està fent aquests darrers mesos són campanyes de dinamització de tots els tipus. Això creiem que és la línia, el que fa és que la gent vingui al centre. Al final és un reclam, nosaltres hi creiem moltíssim, hem de facilitar sobretot l’aparcament. La gent no sap que per 4,50 euros aparques tot el dia, no és car, però a la gent se li oblida.

 

Creu que l’Ajuntament fa alguna cosa per ajudar el comerç de proximitat al Nadal?
L’Ajuntament té una partida econòmica que aquest any s’ha vist reduïda, però sempre la té i la gasta en el comerç de proximitat. Comença amb l’encesa de llums que és el mateix dia del Black Friday, el 25 de novembre fent activitats de dinamització. Es passegen Pares Noels, Elfos… Des de l’Associació nosaltres els hi organitzem però amb el seu suport. També un altre acte és el Nadal Musical, que mínim posarem unes 30 actuacions repartides però tota la ciutat. Això és un reclam, perquè a vegades són grups professionals, però altres anys són alumnes d’alguna escola de música, de dansa, de teatre… llavors aporta que vinguin familiars a veure’ls i després facin un tom per la zona. També hi haurà la fira de Nadal, la fira d’artesans i el Parc de Nadal.

 

Nadal a Tarragona, que podem tenir?
Nosaltres com a Associació per la campanya del Black Friday farem molta difusió de les ofertes i campanyes que hi hagi. Com coincideix amb l’encesa de llums només es faran coses per a aquell dia. Després totes les activitats que he mencionat. A part, nosaltres com a Associació impulsem 2 espais, el primer és la Plaça Verdaguer, que hi tornarem a comptar amb atraccions. Es va intentar fa anys recuperar la pista de gel, però és una cosa molt difícil i avui dia no és ni sostenible. No és el mateix, però sí que ajuda molt en aquella zona. L’altre espai és en l’últim tram de la Rambla, es tornarà a posar el simulador de realitat virtual. I a banda, ampliem amb una altra acció de realitat virtual que fem amb un negoci de Tarragona que ells tenen aquest tipus de casc que tu pots fer partides. Llavors es farà tota una zona de realitat virtual per a poder captar el públic jove i no tan jove. Serà com una espècie de testeig. On podràs provar moltes coses i creiem que tindrà força èxit. Són dues propostes que estaran actives des de l’encesa de llums fins passat reis. Durant la setmana que els nens vagin a l’escola només s’obrirà a les tardes i els caps de setmana tot el dia. Un cop acabin l’escola ja es farà matí i tarda.