La Hackató Comerç Tarragona ha tancat la seva edició amb un notable èxit de participació i amb projectes d’alt nivell creatiu, orientats a revitalitzar el comerç de proximitat de la ciutat. La iniciativa, impulsada per la Direcció General de Comerç de la Generalitat de Catalunya i amb el suport de la Cambra de Tarragona, ha reunit 64 alumnes de graus i cicles formatius de tres centres d’FP especialitzats en l’àmbit comercial.
Al llarg de diverses setmanes, els estudiants han treballat en equips dins l’assignatura de projectes amb un objectiu clar: trobar fórmules innovadores perquè la ciutadania, especialment el públic jove, torni a escollir les botigues de proximitat davant de les grans plataformes de venda en línia. El treball s’ha basat en un diagnòstic real del territori i en els reptes plantejats directament pels comerciants dels principals eixos comercials de Tarragona.
El procés de la hackató s’ha estructurat en quatre fases, que han inclòs la identificació dels reptes del comerç local, el treball de camp per detectar problemàtiques als carrers comercials, sessions formatives en eines digitals i, finalment, el desenvolupament i la presentació dels projectes davant d’un jurat professional.
El primer premi ha estat per a Adiectum, d’Alba Paulino, Esther Raya, María Salgado i María Montoya, de l’INS Vidal i Barraquer, una proposta que transforma el carrer en un tardeig mensual tematitzat, amb música, comerç, experiències i dinamització pensada per atraure el públic jove.
El segon premi ha estat per a Pop & Go, de Nekal Castelló, Carla Ortega, Noa Gallego i Eduardo López, de l’INS Joan XXIII, un projecte que dona nova vida als locals buits a través de pop-up stores, espais efímers amb marques, tallers i experiències que generen moviment constant al centre.
I el tercer premi ha estat per a Shopmob TGN, de Nayra Campiña, Eloy Effah i Amal Mansouri, de l’INS Campclar, una acció urbana basada en flashmobs i cercaviles, amb actuacions i aparadors vius al llarg de l’eix comercial de la ciutat.
El jurat ha valorat especialment la capacitat dels projectes per atraure nous públics, la seva viabilitat real i aplicabilitat al territori, així com l’ús creatiu i responsable d’eines digitals. Durant la preparació, els participants han rebut formació pràctica en intel·ligència artificial, disseny gràfic, comunicació digital, xarxes socials i tècniques de presentació breu de projectes.
Durant tot el procés han rebut formació pràctica en eines digitals pel desenvolupament de projectes, com és IA per generar idees i missatges, aplicacions de disseny per la maquetació de cartells i campanyes, presència en línia i xarxes socials, així com defensar o presentar un projecte en un temps breu.
L’acte de cloenda, celebrat a la Cambra de Tarragona, ha comptat amb la presència de la presidenta de la Cambra, Laura Roigé; la primera tinent d’alcalde de l’Ajuntament de Tarragona, Montse Adan, i la directora general de Comerç de la Generalitat, Marta Angerri. Totes tres han destacat el valor de la iniciativa com a eina per connectar joves, centres educatius i comerç local, i com a aposta clara per la modernització, la continuïtat generacional i la competitivitat del comerç de proximitat a la ciutat.