Oficialment, s’ha constituït aquest dijous el nou Grup Impulsor de l’Àrea Metropolitana de Tarragona al Palau de la Diputació de Tarragona. Dona resposta a reptes importants que s’han posat sobre la taula centrada a transformar les ciutats i el territori. Es trenca fronteres locals per donar respostes locals i territorials per donar respostes als ciutadans.
Els 8 ajuntaments que conformen aquest Grup Impulsor són els de Tarragona, Reus, Constantí, Cambrils, Salou, Vila-seca, Canonja i Valls. A més a més de 2 consells comarcals, la delegació del govern i la Diputació de Tarragona.

Hi haurà una oficina tècnica amb el suport de la diputació i del departament de Projectes Europeus i Regió del Coneixement-MA. Fins a 4 grups de treball, on el primer és el territori per treballar en les infraestructures metropolitanes, coneixement i innovació, planejament territorial i sobretot desenvolupar una agenda urbana que aposti per desenvolupament urbà sostenible.
Una altra comissió tècnica és la de desenvolupament econòmic i social on incorpora la visió comuna de la gestió urbanitzada de polígons i activitat econòmica. També cooperació de l’entorn de les indústries tradicionals, entre d’altres
La mobilitat és l’altre via on es treballarà en el tracte d’infraestructures, transport públic, connexions i intermodalitat entre el port, aeroport, ferroviàries, estació d’AVE, foment de la mobilitat personal.
Finalment, ‘última comissió és sobre la sostenibilitat que aspectes relacionats amb la gestió de recursos com l’aigua, energia, residus com espais públics.
Obren la porta al fet que nous municipis es vagin unint a curt o llarg termini en aquest Grup Impulsor, però en primera instància han preferit ser menys.
Amb el repte de quines actuacions s’han de donar prioritat i que s’ha d’impulsar més ràpidament en funció de terminis i situacions, necessitats que s’hagi d’actuar més ràpidament. A més a més, treballaran la governança i s’haurà de valorar a curt o llarg termini quina serà la manera que s’organitzin millor.
Tarragona i Reus són les dues grans ciutats acompanyats del seu entorn urbans connectats per determinats fluxos socials i econòmics que “ens permeten identificar una unitat de funcionament, com si fos una ciutat única per poder posar serveis comuns posicionar-nos d’una manera més competitiva amb els reptes” ha recalcat la presidenta de la Diputació de Tarragona, Noemí Llauradó.
El Grup Impulsor també parteix d’una pluralitat institucional i ideològica per poder construir el nou projecte de l’Àrea Metropolitana del Camp de Tarragona. Anys enrere s’havia intentat tirar endavant una Àrea Metropolitana, però no ha pogut ser fins aquest dijous.
Conjuntament, han acordat que es reuniran cada 4 mesos i aniran seguint el full de ruta institucional per poder anar avançant conjuntament, a part de començar a treballar amb les comissions tècniques sectorials.