La Generalitat dona llum verda per iniciar les obres de la primera fase del tramvia del Camp de Tarragona

El gruix de la primera fase està licitat en 132,9 MEUR i comptarà amb 14 quilòmetres de via que haurien d'entrar en funcionament el 2028

23 de setembre de 2025 a les 11:23h

Les obres per la creació del tramvia del Camp de Tarragona han començat a activar-se després que el Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica liciti la primera fase d'obres. Aquest primer gruix d'obres està licitat en 132,9 MEUR i engloba un total de 12 quilòmetres de vies entre Cambrils Centre i Vila-seca Estació. A més, el projecte també inclou una plataforma per a dues vies, parades amb andanes laterals de 40 metres de longitud i una línia aèria de contacte alimentada per cinc subestacions elèctriques i trams específics sense catenària. 

Les obres d'infraestructura del tramvia que iniciaran d'aquí a pocs dies tindran un cost de 15,8 MEUR i després es licitarà el segon acord de la primera fase per construir el centre operatiu del tramvia a Vila-seca, el qual tindrà un cost de 24,7 MEUR. A més, en dues de les parades també es podrà fer intercanvi amb les estacions d'Adif de Salou Port Aventura i Vila-seca, el que facilitarà i potenciarà encara més el transport públic del Camp de Tarragona. 

Les obres del tram Cambrils Nord-Cambrils Centre haurien de finalitzar aquest mateix any

Des del Govern s'han mostrat optimistes i estimen que aquest mateix mes de setembre es podrien posar en marxa les primeres obres d'infraestructura del tramvia. Tot i això, per completar la línia, la Generalitat preveu licitar pròximament les obres d'encreuament sota la línia ferroviària Vila-seca-Tarragona, la qual també hauria de quedar enllestida o com a mínim iniciada durant aquest tram final de l'any. 

D'altra banda, els municipis de Cambrils, Salou i Vila-seca acolliran treballs d'urbanització i es crearà un nou eix de mobilitat a peu i en bicicleta. L'execució d'aquests projectes anirà a càrrec de cadascun dels consistoris i per aquesta acció la Generalitat destinarà una partida de 26,5 milions d'euros

Les obres del tram Cambrils Nord-Cambrils Centre iniciarien a finals d'any amb l'objectiu de complementar la primera fase de l'actuació de la infraestructura ferroviària. Per aquest motiu, Territori ha encarregat a Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya la licitació del centre operatiu de Vila-seca durant aquesta tardor, destinant una inversió de 24,7 MEUR. En aquest, es té previst la instal·lació d'un taller, cotxeres i oficis per executar les tasques de gestió i control de tramvia, a més de la creació d'una subestació elèctrica. 

La primera fase del tramvia del Camp de Tarragona suposarà una inversió de 287 MEUR

Aquesta primera fase del tramvia del Camp de Tarragona suposarà una inversió propera als 287 milions d'euros i es posaria en marxa durant el primer trimestre del 2028 amb 14 quilòmetres de via que connectarien 14 estacions. A més, aquesta infraestructura també comptaria amb 3 intercanviadors, el centre operatiu amb cotxeres i tallers a Vila-seca, i les 7 unitats de material mòbil tramviari que es van adjudicar aquest estiu. 

Paral·lelament a l'avanç de les obres de la primera fase, la Generalitat licitarà la segona fase del tramvia, la qual comunicarà les poblacions de Reus i Tarragona i facilitarà l'accés a l'aeroport de Reus. En aquest apartat, el servei comptarà amb 46 quilòmetres de vies i 47 estacions, 10 de les quals seran intercanviadors. A més, els primers estudis apunten que solament aquesta segona etapa donaria servei a 9,5 milions d'usuaris cada any, el que demostra la magnitud del projecte. 

Per aquests motius, la consellera de Territori, Sílvia Paneque, ha destacat que es tracta d'una actuació "que transformarà la mobilitat de la segona àrea metropolitana de Catalunya" i incrementarà l'ús del transport públic.