Garreta proposa una connexió pel Sud amb el futur traçat ferroviari de mercaderies per l’interior

Avatar photo
El president Garreta afirma que el Port treballa per una solució “en clau metropolitana”

El president del Port de Tarragona ha participat avui en la jornada “L’àrea de Tarragona i el  Corredor Mediterrani. Una solució de país”, organitzada per PIMEC a Barcelona. La  Jornada ha comptat amb la presència d’experts, tècnics i representants de les  administracions que han participat en 4 taules rodones i una taula de cloenda i valoració.  Durant el seu torn de paraula, a la Taula de Logística i Infraestructures, el president Garreta  ha destacat els treballs tècnics que s’estan duent a terme des del Port per treure els combois de mercaderies del front marítim de la ciutat de Tarragona i el litoral català amb una clara  visió metropolitana.  

L’associació de micro, petita i mitjana empresa de Catalunya (PIMEC) ha organitzat avui  dimecres 6 de març a l’Hotel Barceló Sants la jornada “L’àrea de Tarragona i el Corredor  Mediterrani. Una solució de país.” I Port Tarragona ha estat present amb el seu president,  Saül Garreta, al capdavant. La Jornada s’ha desenvolupat al voltant de 4 taules rodones  que han abordat la necessitat d’un traçat interior per al transport de mercaderies en  ferrocarril al seu pas pel Camp de Tarragona i el Penedès: “Nova proposta de traçat”,  “Repercussió econòmic-empresarial”. Logística i Infraestructures” i “Repercussió en la  Societat Civil”. 

El president Garreta ha participat en la Taula “Logística i infraestructures”, juntament amb  el president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó; Ramon Juanola, Enginyer de Camins,  representant de la Plataforma de Mercaderies per l’Interior; Santiago Bassols, director  general de Barcelona-Catalunya Centre Logístic; i Eduard García de FERRMED. 

Durant la seva intervenció, Garreta ha posat en relleu que el Port de Tarragona dóna suport  i està adherit al manifest de la Plataforma Mercaderies per l’Interior, i que ha alineat els  seus objectius comercials i sostenibles amb els d’aquest moviment cívic. Segons Garreta, “aquesta iniciativa social aposta per una infraestructura nova que permetrà fer front als  reptes de descarbonització, eliminar maniobres ferroviàries i el pas de trens al front marítim  per millorar la qualitat de vida ciutadana i optimitzar el transport de mercaderies per  ferrocarril.”

Els grans reptes

El president de l’APT, també ha explicat que el Port de Tarragona ha impulsat una oficina  tècnica amb el Ministeri de Transports, Puertos del Estado, ADIF i la Generalitat de  Catalunya amb tècnics de l’empresa pública INECO (Ingeniería y Economía del Transporte)  per elaborar un “Estudi Informatiu de Connexions Ferroviàries” amb diferents propostes de  sortida del ferrocarril pel sud. Aquesta “Oficina Tècnica per Accessos Ferroviaris” permetrà  donar una resposta consensuada a diferents reptes que té plantejats el Port i, de retruc,  l’àrea metropolitana de Tarragona.  

En primer lloc, ha exposat Garreta, hi ha l’objectiu “d’impulsar del transport del ferrocarril  com a alternativa més eficient i sostenible per al transport de mercaderies, en la línia dels  objectius de descarbonització fixats per la UE per al 2030”. En segon, ha explicat, és  necessari “treure del frontal marítim de la ciutat de Tarragona les maniobres dels trens de mercaderies que donen servei al Port, per eliminar els sorolls, vibracions i risc d’accidents  en aquesta zona urbana”. I, en tercer lloc, ha continuat, hi ha l’objectiu de “connectar el Port  amb la xarxa general de ferrocarril pel Sud per, en un futur, connectar també amb el nou  traçat ferroviari per l’interior”. 

Les propostes del Port 

Saül Garreta ha explicat que l’estudi constarà de tres propostes disposades en 3 fases de desenvolupament de les connexions ferroviàries del Port.  

En una primera fase, l’estudi presentarà una nova connexió dels Molls de Llevant amb l’Estació de Classificació d’ADIF. Aquesta nova connexió mitjançant un pont ferroviari paral·lel al pont mòbil actual i un nou pont per sobre de la desembocadura del Francolí,  connectaria els molls adossats al Dic de Llevant amb l’Estació de Classificació d’ADIF i  eliminaria el pas de trens pel Moll de Costa.  

La Fase 2, preveu la connexió cap al Sud de la PortTarragona Terminal La Boella amb un nou ramal que partiria des d’aquesta terminal intermodal situada a la vora dels molls d’Andalusia i de Cantàbria, passaria sobre l’Autovia Salou-Tarragona (C-31b) per connectar  amb la línia de ferrocarril industrial “Línia FC 630” (l’antiga línia Tarragona-València).  

Finalment, la fase 3 contempla la possibilitat de connexió d’aquesta línia de ferrocarril industrial FC 630 amb el ramal que es contraurà per unir l’estació de Salou-PortAventura a  la xarxa general de ferrocarril (Línia FC 210).

Una solució en clau metropolitana

El President del Port, Saül Garreta, ha alertat sobre la urgència de realitzar les inversions en infraestructures ferroviàries per augmentar l’eficiència i la competitivitat del Port i de l’àrea metropolitana de Tarragona. Garreta ha explicat que “el Port aposta per la  intermodalitat i està preparat per incrementar el transport per ferrocarril, però cal que totes  les administracions i tots els agents econòmics treballin des del consens en les solucions  més sostenibles perquè mercaderies, passatgers i residents en zones urbanes no visquin  enfrontats.” 

El president del Port s’ha mostrat favorable a qualsevol dels traçats possibles per l’interior  per evitar “el coll d’ampolla que suposarà passar totes les mercaderies per la costa entre  Tarragona i Barcelona”. Però al mateix temps, també ha advertit que “mentre no es trobi la  solució i es disposi d’una alternativa per l’interior, les mercaderes del Port de Tarragona han  de tenir una sortida per ferrocarril per tal de donar servei a les empreses de Catalunya i  Aragó que depenen del Port de Tarragona per treballar”.  

Garreta ha demanat que el Govern de l’Estat i la Generalitat de Catalunya col·laborin “perquè Tarragona tingui les infraestructures que mereix una ubicació estratègica com la  que té, a la confluència del corredor de la Mediterrània i del Corredor de l’Ebre-Henares” i  s’ha mostrat convençut de la possibilitat d’arribar a un consens de terrritori ja que, ha  conclòs, “ens hi va el futur de la Terminal Intermodal de Guadalajara-Marchamalo i del Port  de Tarragona, però també la viabilitat econòmica de tota l’àrea metropolitana de Tarragona,  ja que tots i totes formem part d’un àrea urbana interrelacionada i interdependent”. 

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Pau Vidal, tercer classificat al Campionat de Catalunya Universitari de Tennis en individuals

Notícia següent

L’Ajuntament de l’Ampolla es desvincula de la Taula Social de l’Ampolla

Notícies relacionades