Front comú entre els municipis de l'R13 per reclamar més i millors freqüències

Alcaldes i consells comarcals de l'Alt Camp, Conca de Barberà i Tarragonès demanaran reunions al més alt nivell

02 de desembre de 2025 a les 13:48h
Actualitzat: 03 de desembre de 2025 a les 07:52h

Els municipis de l'Alt Camp, Conca de Barberà i Tarragonès per on passa l'R13, que uneix Barcelona i Lleida passant per Valls des de Sant Vicenç de Calders, faran un front comú per reclamar més i millors freqüències a Renfe i Adif. Aquest dimarts s'han reunit a Valls i han consensuat una moció que s'aprovarà als respectius plenaris.

També sol·licitaran una reunió formal amb Adif, Renfe, Rodalies i el ministeri de Transports. "Esperarem fins al primer trimestre del 2026; en cas que no s'atenguin les nostres peticions passarem a l'acció fins que aconseguim el servei ferroviari que necessitem", ha dit l'alcaldessa de Valls, Dolors Farré, que ha qualificat els nous horaris de "presa de pel". "Se'ns ha acabat la paciència", ha exclamat.

Els representants municipals s'han reunit durant aproximadament una hora a l'ajuntament de Valls. Els alcaldes han reclamat a Adif que faci els talls per manteniment a les vies a la nit. De fet, han assegurat que l'R13 és l'única línia ferroviària del país on el manteniment no és nocturn, sinó que es fa de quarts de deu del matí a quarts de dues del migdia. Això impedeix que en aquesta franja hi circulin combois.

Així mateix, Farré ha exigit que hi hagi trens que permetin arribar a Barcelona a quarts de vuit del matí i sortir de la capital catalana a quarts de nou del vespre. "Tenim un dèficit històric. Ara ho podien arreglar i no ho han fet", ha lamentat. Per tal de facilitar que el tren de primera hora del matí pugui circular, l'alcalde de Montblanc, Marc Vinya, ha proposat que iniciï el recorregut en una de les estacions de la Conca de Barberà, enlloc de sortir des de Lleida com fan ara.

Farré també ha criticat la campanya de publicitat que aquests dies duu a terme Renfe on s'agraeix "la paciència" als usuaris i on es destaquen millores en el servei. "Als anys 80 per Valls hi passaven dotze trens cap a Barcelona de l'R13, el primer arribava a Barcelona a primera hora i l'últim sortia a última hora. Que ara diguin que hem guanyat trens quan ens n'han quedat quatre, penso que s'ho podien haver estalviat", ha etzibat.

Cuidar el territori

Els alcaldes han destacat que un bon servei ferroviari ajudaria a descongestionar l'AP-7 i a millorar la qualitat de vida dels habitants d'aquestes comarques. El president de l'Associació d'Amics del Ferrocarril de Valls i l'Alt Camp, Nil Magrinyà, ha vinculat l'habitatge amb la mobilitat. "La gent estudia i treballa on pot, i viu on s'ho pot pagar. Necessitem estar a l'alçada de la resta de comarques, tenir els mateixos serveis per fer front al despoblament", ha manifestat.

Per aquesta raó, el batlle montblanquí ha demanat més bones connexions entre les capitals de l'Alt Camp i la Conca de Barberà. "Hi ha estudiants de Montblanc que venen a Valls, però no tenim un servei per carretera ni ferroviari que sigui prou eficient. Moltes vegades només ens fixem amb Barcelona, però també val la pena fixar-nos en que la connectivitat entre les capitals de comarca sigui millor", ha dit. Alhora, Magrinyà ha posat de relleu el "desaprofitament" d'estacions com la de Valls, amb molta més capacitat i potencial que l'ús que acaba tenint.

Sobre l'autor
Adrià Torres foto
Adrià Torres
Veure biografia
El més llegit