Tarragona iniciarà durant les pròximes setmanes les obres de renovació i rehabilitació del Fòrum de la Colònia. Aquesta actuació té l'objectiu de millorar l'accessibilitat, el manteniment i la sostenibilitat de l'espai patrimonial, però el temps s'ha convertit en el problema més gran del consistori. Els fons Next Generation aportaran una dotació de tres milions d'euros per facilitar aquest projecte, però havia d'estar finalitzat a l'octubre, uns terminis que no es podran complir i pel que l'Ajuntament demanarà una ampliació.
Tal com ha informat el Diari de Tarragona, el Ministeri d'Indústria, Comerç i Turisme hauria concedit aquesta pròrroga a l'Ajuntament tarragoní fins al juny del 2026. Per això, el conseller de Patrimoni, Nacho García Latorre ha reconegut que "és un tema que pràcticament afecta a les quinze ciutats que es beneficien dels fons Next Generation".
Les obres del Fòrum de la Colònia iniciaran "després de Setmana Santa"
La previsió de les autoritats és començar les obres "després de Setmana Santa", afectant també els carrers adjacents al Fòrum de la Colònia per facilitar l'accessibilitat. A més, al portal web de l'Ajuntament han anunciat que "a partir del 31 de març" tancaran les portes del jaciment. Tot i això, des del consistori haurien assegurat que realitzaran una jornada de portes obertes abans d'iniciar el projecte que obligarà a tancar l'espai.
La rehabilitació del Fòrum de la Colònia planteja una renovació total del patrimoni en comparació al seu estat actual. Una de les més destacades és la substitució del pont sobre el carrer de Soler, el qual tindria ús exclusiu per vianants. En compte d'aquest, s'instal·larà una plataforma per facilitar el pas entre les dues parts del jaciment. Així mateix, l'accés principal al recinte també es traslladarà al carrer Cardenal Cervantes, on es crearan les taquilles, serveis i una sala audiovisual.
La renovació més destacable serà el canvi del pont a sobre del carrer de Soler
A més, respecte a l'interior de les restes romanes s'instal·laran plaques solars i dues pèrgoles per aconseguir ombra a l'estiu, l'època amb més visitants. Tot i això, s'han produït canvis respecte al pla inicial i finalment no es convertiria el Fòrum de la Colònia en un parc arqueològic a disposició de la ciutat per evitar els casos d'incivisme.
El termini fixat per executar les obres és de vuit mesos i les tasques de renovació han estat atorgades a l'empresa Constecnia per un valor de més de dos milions d'euros. D'aquesta forma, a finals d'octubre els ciutadans de Tarragona i els turistes haurien de poder gaudir del 'nou' Fòrum de la Colònia, el qual s'ha dissenyat per ser més accessible i estar més integrat al centre neuràlgic de la ciutat.