Aquest dilluns, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), ha tret a licitació la construcció, subministrament i manteniment durant quinze anys, de set tramvies elèctrics destinats a donar servei a la futura xarxa del tramvia del Camp de Tarragona. Concretament, els nous vehicles cobriran el tram que va des de Cambrils fins a Vila-seca, un projecte que forma part del desplegament del sistema tramviari que connectarà les ciutats de Reus i Tarragona.
Els tramvies licitats tindran una longitud màxima de 40 metres i una capacitat mínima de 210 persones, amb un mínim de 50 seients. Els vehicles seran accessibles per a persones amb mobilitat reduïda i comptaran amb zones multifuncionals per a bicicletes i cotxets. A més, el disseny de l’interior inclourà espais amplis i zones lliures d’obstacles, per oferir un servei còmode i segur als usuaris.
Una de les característiques més destacades dels nous tramvies serà el sistema d’emmagatzematge d’energia embarcada, que els permetrà circular en els trams sense catenària, reduint l’impacte visual i augmentant l’eficiència energètica. Els vehicles estaran dissenyats amb especial atenció al medi ambient, per minimitzar el consum energètic i augmentar els nivells de reciclabilitat i recuperabilitat dels materials utilitzats. A la vegada, els vehicles incorporaran tecnologia de seguiment en temps real perquè els usuaris puguin conèixer el seu posicionament.
Una licitació capdavantera a la zona
El contracte de licitació, que inclou el subministrament dels set tramvies i el manteniment integral durant 15 anys, té un import de 60,5 milions d’euros. El termini màxim per a l’entrega dels vehicles és de 33 mesos, un cop formalitzat el contracte.
Aquesta licitació és un nou pas en la creació del tramvia del Camp de Tarragona, una xarxa de transport públic que comptarà amb 46 quilòmetres de trajecte i 47 estacions per connectar els principals nuclis urbans de la regió, incloent-hi hospitals, universitats i àrees d’oci i turisme. A través d’aquesta infraestructura, el Govern busca millorar la mobilitat de la zona, reduir la congestió de trànsit i promoure un sistema de transport més sostenible.
A la vegada, FGC va adjudicar al novembre la redacció del projecte constructiu del Centre Operatiu del tramvia, que s’instal·larà a Vila-seca. Aquest centre acollirà el taller, les cotxeres i el centre de control, essent essencial per a les tasques de manteniment del nou sistema tramviari. El projecte, la redacció del qual durarà 22 setmanes, inclourà les especificacions de la infraestructura, l’edificació, la superestructura de via, la catenària i altres instal·lacions necessàries.
Aquesta nova fase del tramvia del Camp de Tarragona es completarà amb la primera fase del projecte d’integració urbana, que el Govern va aprovar a finals d’any. Aquesta fase inclourà un traçat de 14 quilòmetres entre Cambrils, Salou i Vila-seca, amb 14 parades i intercanviadors amb les estacions ferroviàries d’Adif de la zona.
El tramvia del Camp de Tarragona es presenta com una de les iniciatives de transport públic més ambicioses de la regió, amb un fort component de sostenibilitat i accessibilitat, i una gran aportació a la millora de la mobilitat urbana i interurbana.