Cada ciutat implanta el seu servei d’assessorament, amb matisos diferents, però comparteixen objectiu, i és que el client pugui tenir el millor tracte en el seu rebut de la llum, l’aigua i el gas, sobretot amb el gran desconeixement que impera sobre els contractes en aquests subministraments.
Canviar de comercialitzadora, modificar la potència contractada o la discriminació horària o tramitar el bo social d’electricitat són algunes de les principals gestions que els professionals tramitaran per als interessants. A Reus només tenien bons socials, menys d’un 10% de les famílies amb ajuts.
En el cas de Tarragona, són usuaris derivats des de Serveis Socials. A través d’aquest servei, es fa un primer contacte amb l’usuari i, si es considera oportú, es porta a terme una visita per tal de fer una petita auditoria energètica al domicili per valorar si hi calen intervencions per pal·liar deficiències.
Dels 782 ajuts de l’any passat de Serveis Socials de Tarragona, 456 corresponien a famílies amb dificultats amb l’electricitat, 195 era pel servei d’aigua i 131, pel gas -quan l’any 2013 se n’havien tramitat 194, 76 i 72, respectivament. En aquests tres anys, els ajuts d’Ematsa també s’han disparat, de 264 a 557.
“No tenim data de caducitat, això s’anirà portant a terme d’una manera continuada i amb la intenció de fer-ho extensiu a d’altres centres cívics de la ciutat”, ha explicat la regidora de Polítiques d’Igualtat i Serveis a la Persona de l’Ajuntament de Tarragona, Ana Santos. “Les dues ciutats hem hagut d’aprendre a treballar conjuntament i s’ha avançat moltíssim; o ens posem tots els agents i les administracions a treballar amb el mateix objectiu o serà difícil que les famílies vulnerables deixin d’estar en situació de desavantatge”, ha conclòs la regidora de Benestar Social de l’Ajuntament de Reus, Montserrat Vilella.