ERC defensa l’Estació Central de l’Horta Gran de Tarragona com a solució ferroviària

Els republicans també portaran al ple una moció per incorporar suport tècnic als parcs saludables de la ciutat i una altra per garantir l’accessibilitat universal a les platges

16 de juliol de 2025 a les 13:52h
Actualitzat: 16 de juliol de 2025 a les 13:52h

El grup municipal d’ERC a l’Ajuntament de Tarragona presentarà al pròxim consell plenari una moció que defensa la ubicació de l’Estació Central de l’Horta Gran com la millor solució per al futur ferroviari de Tarragona i el seu entorn metropolità. Davant el "caos ferroviari" que allunya el tren de la ciutadania, segrega barris i manté la ciutat d’esquenes al mar, ERC proposa un model ambiciós, basat en criteris de mobilitat sostenible i cohesió social. 

La ubicació de l’estació de l’Horta Gran de Tarragona pot beneficiar fins a 800.000 persones. “Aquesta estació també serà molt útil pels municipis de la costa del Garraf, qui podran agafar l’alta velocitat a Tarragona i no caldrà que ho facin a l’Estació de Sants de Barcelona, un fet que també permetrà alleugerir el tren Rodalies que va fins a la capital catalana”, ha detallat el conseller d’ERC, Xavi Puig qui ha exposat que “l’Estació de l’Horta Gran de Tarragona està pensada per anar més enllà de l’àrea metropolitana, és una infraestructura pel conjunt del país”.  

“El que defensem no és la solució més fàcil ni la més barata, sinó la més útil i ambiciosa per a Tarragona i el territori”, afirma Xavier Puig, conseller d’ERC. Segons Puig, “l’Horta Gran representa l’únic emplaçament capaç d’unir Centre i Ponent, garantir l’accés per a més de 145.000 persones a peu, en bici o en transport públic, i projectar Tarragona cap a un model urbà del segle XXI”. 

La proposta, impulsada per ERC durant el govern Ricomà i recollida en l’Avanç del POUM, contempla un desviament ferroviari soterrat que travessaria la ciutat i tindria parades estratègiques, eliminant la barrera històrica de les vies. D’aquesta manera, l’alta velocitat i el tren convencional arribarien realment al cor urbà, apropant també serveis a la Vall de l’Arrabassada i a l’avinguda Catalunya, les zones de més densitat poblacional. 

Puig també destaca la importància de la proposta en termes de sostenibilitat: “És l’única opció veritablement intermodal, que maximitza l’ús del transport públic i ecològic i permetrà desviar les mercaderies cap a l’interior, alliberant la façana marítima de Tarragona, obrint la ciutat al mar i millorant la qualitat de vida. Fins a quin punt hem de fiar-ho tot una altra estació lluny de tot nucli poblat, com va passar amb la Secuita. Tarragona ha de deixar de ser l'única capital que queda fora del mapa de l'alta velocitat. Com a territori i ciutat ens hi juguem els desenvolupament de les pròximes dècades”. 

Els republicans també presentaran una moció per incorporar suport tècnic especialitzat per als parcs saludables de la ciutat, amb l’objectiu de garantir-ne un ús segur, efectiu i inclusiu. La proposta també inclou reforçar la senyalització informativa i fomentar l'activitat física entre la gent gran. 

Des d’ERC recorden que aquesta xarxa d’equipaments es va desplegar durant el mandat anterior amb el lideratge republicà a la Conselleria d’Esports. “Ara toca consolidar el que vam començar i fer un pas més. És important garantir que aquests espais s’utilitzin amb seguretat”, ha explicat la consellera d’ERC, Mary López. 

López ha destacat que l’objectiu és passar de la instal·lació a la dinamització, i ha subratllat que la proposta és que “es puguin fer sessions guiades, resoldre dubtes i acompanyar especialment la gent gran en la pràctica d’exercici físic”, ha explicat.  Amb aquesta iniciativa, Esquerra Republicana vol continuar treballant per una Tarragona més activa, saludable i cohesionada, on la promoció de la salut a l'espai públic sigui una prioritat estratègica. 

El Grup Municipal presenta una tercera moció, conjuntament amb la consellera Elvira Vidal, per garantir l’accessibilitat universal a totes les platges del municipi. Tot i que actualment algunes platges de la ciutat disposen de serveis adaptats, encara hi ha mancances importants, especialment a la Platja Llarga, que no compta amb accés directe fins a la vora del mar. “Defensem que l’accessibilitat no pot ser una opció, sinó una obligació i un dret fonamental. Les platges han d’estar plenament adaptades i lliures de barreres físiques, sensorials i cognitives, garantint que qualsevol persona, sigui quina sigui la seva condició, pugui gaudir dels nostres espais naturals amb autonomia i seguretat”, ha exposat la consellera Gemma Fusté.  

La moció reclama una auditoria d’accessibilitat a totes les platges, la instal·lació de rampes mòbils, l’ampliació del servei de cadires amfíbies i la incorporació de senyalització en braille, pictogrames i codis QR.