El Teatret del Serrallo ha estat escenari avui de la segona jornada “Impacte economicosocial i economia blava a l’àmbit dels creuers i la nàutica”. Amb 17 conferenciants participants en dues taules rodones i sis ponències, les jornades han posat en relleu com el sector dels creuers i la nàutica exerceixen un paper cada cop més important en el creixement econòmic sostenible.
Un sector en plena transició
Eduard Rovira, vicepresident del Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona, ha estat l’encarregat d’obrir les jornades i ho ha fet destacant el paper dels creueristes que arriben a Tarragona, donant a conèixer el territori.
Beatriz Orejudo, Directora General de Lantimar Group, ha estat l’encarregada de realitzar la primera de les ponències, on ha explicat com la sostenibilitat ha estat un tema cabdal per als consignataris després de la pandèmia.
Seguidament, Carmen Fernández, Directora General – Crew Management and Consulting, ha canviat el focus per destacar la importància dels treballadors del sector dels creuers, una tasca invisible però fonamental tant a bord com a terra.
L’última de les ponències abans de la primera taula rodona ha anat acompanyat de Fernando Muñoz Bozzo, cap d’explotació de l’Autoritat Portuària de Cartagena, on ha explicat les semblances entre ambdues ciutats, i com la ciutat portuària murciana ha fet la transformació cap a un model més enfocat en el turisme, i amb una integració Port – Ciutat.
Taula rodona de creuers
El sector dels creuers està immers en un moment de transició cap a un model més sostenible i respectuós amb el medi ambient. En aquest sentit la taula rodona ha comptat amb la moderació de Virginia López Valiente, directora general de Cruises News Media Group, Fernando Pacheco, Director General d’Explora Journeys, José Luís Gómez, delegat comercial Catalunya de Princess Cruises – Mundomar Cruceros, Irina Solomatina, directora d’operacions Shorex – BC Tours, Beatriz Orejudo, directora general de Lantimar Group i Alba Colet, directora comercial de Tarragona Cruise Port.
Pacheco ha destacat la importància en l’harmonia entre les ciutats i els creuers i com la tecnologia està avançant per reduir la contaminació i l’impacte que genera en el medi, amb l’horitzó que el 2050 aquesta indústria esdevingui en 100% neta.
En el seu torn, Gómez ha posat en valor la cooperació amb empreses locals per als creuers de petit format. En un enfocament més mediambiental, el delegat comercial Catalunya de Princess Cruises – Mundomar Cruceros ha explicat com la pandèmia va servir per enretirar els creuers més ineficients per adquirir-ne de nous més sostensibles. Per la seva part, Solomatina ha explicat com els serveis de transport terrestres per a creuers han evolucionats per ser més sostenible, i on alguns creueristes demanden l’ús de la bicicleta per desplaçar-se per les ciutats que visiten.
Per la seva part, Alba Colet, ha explicat els últims avenços en la construcció de la nova terminal per a creuers que anirà al moll de les Balears. En aquests moments s’està construint en mòduls a Almeria, i que segons Colet, la terminal té previst la seva entrada en funcionament abans de l’estiu de 2024. Tanmateix, Colet també ha destacat que la despesa realitzada pels creueristes en trànsit que visiten Tarragona ronda els 18€ de mitjana.
Una segona part enfocada en la nàutica
Marta Spreafico, responsable del departament de Yachting & TPA de Lantimar Yachting, ha estat l’encarregada de donar inici a la segona part de les jornades amb una ponència sobre la consignació de iots. Spreafico ha volgut destacar el tracte humà amb què es dirigeixen als seus clients per marcar les diferències.
La segona taula rodona del dia titulada “Impacte econòmic i social de l’activitat nàutica d’esbarjo” ha estat protagonitzada per Miquel Àngel Lliteras, gerent de Pendennis Grand Marina Vilanova, Marta Spreafico, Rafael Aznar, director general de D-Marín España i Ana Conesa, MARPOL product manager de TRADEBE, tot moderat per Eva Miquel, socia directora d’aWp Services.
Aznar ha posat l’èmfasi en com la innovació i la sostenibilitat són factors fonamentals per a la seva empresa. Per la seva part Conesa ha explicat la importància de la gestió de residus dels vaixells en els ports per evitar que aquests acabin al mar. Mentre que Lliteras ha destacat com les noves formacions han permès nodrir-se al sector de perfils professionals més qualificats.
L’acte ha estat clos per l’alcalde de Tarragona, Ruben Viñuales, que ha destacat la col·laboració entre l’Ajuntament i el Port subratllant que Tarragona és una ciutat de mar.