El Port de Tarragona celebrarà el proper 18 d’abril el Rail Day 2024, un esdeveniment que arriba a la seva cinquena edició i que té com a objectiu la promoció del transport ferroviari de mercaderies. La jornada tindrà lloc al Tinglado 1 del Moll de Costa i comptarà amb la participació d’experts internacionals en una edició que s’enfocarà al desplegament de les autopistes ferroviàries.
L’objectiu del Rail Day és fomentar l’ús del ferrocarril com a mode de transport sostenible i eficient per al transport de mercaderies. L’esdeveniment servirà com a plataforma per a compartir coneixements i experiències, així com per a identificar les oportunitats i els reptes que presenta el transport ferroviari de mercaderies en l’actualitat.
L’organització d’aquesta jornada ha treballat perquè en aquesta cinquena edició la presència de ponents de fora de Catalunya i de l’estat fos més notable, volent deixar palès el moment clau en què viu Tarragona amb la imminent arribada de l’ample de via Europeu Standard.
Sota el lema “Rail Ferroutage Unveiled. Trucks on tracks”, la jornada d’enguany anirà enfocada al desplegament de les autopistes ferroviàries amb ample ibèric i europeu. Un tema d’alt interès per la versatilitat que suposarà poder carregar camions o semi-remolcs directament als trens i per les oportunitats que pot suposar de cara a descarbonitzar la cadena logística o fer front a la manca de conductors.
Una altra novetat per aquesta edició és que l’anglès serà l’idioma principal de les diferents ponències i taules rodones a causa de la gran afluència de representants d’empreses de fora de l’estat si ve es combinarà amb algunes intervencions realitzades en llengua castellana.
El Port de Tarragona, compromès amb el transport ferroviari de mercaderies
El Rail Day 2024 s’emmarca en l’estratègia del Port de Tarragona per a convertir-se en un hub logístic multimodal de referència al Mediterrani.
L’aposta del Port Tarragona per al transport per ferrocarril queda demostrat en tres grans inversions que potencien aquest repte. Per una banda, la PortTarragona Terminal Guadalajara-Marchamalo, amb 150.000 m2, una plataforma logística i de serveis a l’àrea d’influència de Madrid que es troba en la segona, i definitiva, fase d’obres. Per altra banda, la segona infraestructura clau per potenciar el transport per ferrocarril al Port, és la Terminal Intermodal La Boella, que disposa de 5 vies d’ample mixt (ibèric + europeu) i 3 vies addicionals de recepció/expedició, preparada per a la circulació de trens de fins a 750 metres de longitud.
Finalment, la Zona d’Activitats Logístiques del Port està integrada al Corredor del Mediterrani de la Xarxa Transeuropea de Transport, com a part de la seva xarxa bàsica TEN-T (Trans European Network of Transport). Aquesta xarxa aborda la implementació i el desenvolupament d’una xarxa a tot Europa de línies ferroviàries, carreteres, vies navegables interiors, rutes marítimes de transport marítim, ports, aeroports i terminals ferroviàries.
El ferrocarril, un transport a l’alça
El Port de Tarragona fa una aposta clara pel transport ferroviari per tal d’optimitzar la cadena logística i poder oferir un millor servei als seus clients, tant des del punt de vista econòmic com en sostenibilitat.
El Port de Tarragona té accés ferroviari d’ample ibèric a tot el recinte portuari i ample mixt (UIC+ibèric) en més de 10 km. A més, disposa d’accés electrificat als molls i terminals de la zona de Ribera, zona dedicada a càrrega general, contenidors i caixes mòbils.
A les instal·lacions portuàries, el 2023, van entrar i sortir un total de 1.955 combois amb càrrega, el que suposa un 13% més que l’any 2022.
Inscripció
La inscripció al Rail Day 2024 és gratuïta i es pot realitzar a través del web del Port de Tarragona:
https://www.eventbrite.es/e/entradas-v-rail-day-798789941217