La setena edició del Med Hub Day, organitzada pel Port de Tarragona i patrocinada pel clúster ChedMed, i amb la col·laboració d’Euroenergo, Tepsa Rubis i Vopak Terquimsa, ha conclòs avui 10 de novembre al migdia.
La trobada d’aquest any s’ha celebrat al Tinglado 1 del Moll de Costa amb rècord d’inscripcions amb més de 160, on interessats en la logística de productes químics i petroquímics han pogut debatre les oportunitats dels ports en un escenari futur marcat per la transició energètica. Aquesta edició també ha gaudit d’algunes novetats com la visita en barca a les instal·lacions del Port de Tarragona així com la recuperació la ponència magistral.
L’esdeveniment va començar ahir dijous amb una de les novetats preparades per aquest any, la visita en vaixell a les instal·lacions portuàries tarragonines dedicades als líquids a doll. En el seu discurs de benvinguda, el president de l’APT, Saül Garreta, ha destacat l’estratègia actual del Port en termes de tràfic de líquids i la seva relació amb la transició energètica. Garreta ha assenyalat que el 42% de la demanda d’hidrogen de la UE el 2050 provindrà dels ports. “El Port de Tarragona està accelerant les gestions per posicionar-se com a port referent a Europa en els tràfics relacionats amb les noves energies i nous vectors energètics”, ha afirmat Garreta.
El president del Port també ha destacat que “aquest 2023 la capacitat d’emmagatzematge del Port de Tarragona ha incrementat notablement, concretament amb la posada en funcionament de 6 nous tancs, que permeten augmentar la capacitat en 21.000 m³. També ha incrementat el volum de producte mogut durant aquest any, que rondarà amb un augment del voltant del 6% respecte a l’any passat.”
Ports, noves energies i logística
La següent ponència del Med Hub Day 2023 va anar a càrrec de Jordi Anglès, responsable de comercial del Port de Tarragona, on va destacar les noves estratègies portuàries en la transició energètica. La conferència ha començat explicant les fortaleses del tràfic de líquids i les oportunitats que es presenten per al Port de Tarragona en la transició energètica des d’un punt de vista comercial. Per acabar, Anglès, ha explicat els principals projectes sobre descarbonització de l’activitat portuària.
Després de les dues primeres intervencions per part dels membres de l’Autoritat Portuària de Tarragona va ser el torn de Noemi Van Meir estudiant de doctorat de la Universitat d’Anvers. Van Meir, està realitzant la seva tesi sobre transformació de ports amb forta component de tràfics de líquids. Està treballant amb el Port de Tarragona com a port de referència a la Mediterrània, i va presentar els avenços fets en el seu estudi.
David Goekoop, director Road Europe & Op. Overseas de l’empresa Hoyer, va celebrar una conferència sobre intermodalitat ferroportuària. Goekoop va explicar els beneficis de la intermodalitat, els reptes que ha d’afrontar i les oportunitats que generarà el Corredor del Mediterrani.
L’última conferència, de la mà de Myriam Maestroni, va ser una ponència magistral sobre transició energètica. En ella, Maestroni va portar a cap una dissecció acurada de la situació actual i futura d’una forma transversal.
Segona jornada, mirant cap al futur
Amit Rao, ha estat l’encarregat d’obrir la segona jornada del Med Hub Day. Rao, consultor de l’empresa S&P Global Commodity Insight, és un gran col·laborador de l’esdeveniment on destaca sempre per les valuoses intervencions. En aquesta edició, Rao, ha parlat de les tendències en nous productes químics i energies a la Mediterrània i Europa.
A continuació, Francesc Dianez, CEO de Next Maritime, ha donat a conèixer des del punt de vista de la seva organització la transició energètica a la indústria marítima, ficant el focus en les accions que desenvolupen les empreses de serveis marítims.
Després d’aquestes dues primeres ponències, s’ha donat pas a la primera taula rodona de la present edició del Med Hub Day. En aquest panel d’empreses petroquímiques han participat BASF, DOW i Repsol, i ha comptat amb la moderació de Jordi Anglès. Les tres empreses del clúster ChemMed han donat la visió estratègica en l’objectiu 2030 per reduir la petjada de carboni, alhora que han explicat el futur de cadascuna de les empreses a Tarragona.
Tanguy Cosmao de l’empresa HyDeal ha estat l’encarregat de reiniciar el Med Hub Day després de la pausa. En la seva intervenció, Cosmao ha explicat la relació entre els projectes de producció d’hidrogen verd i la seva logística associada, subratllant el paper clau que tindran els hubs logístic-industrials.
El segon panel d’empreses, en aquest cas de terminals instal·lades al Port de Tarragona, hi ha participat Vopak Terquimsa, Tepsa – Rubis, i Euroenergo. Els i les representants de les empreses que operen a Tarragona han destacar la importància del futur del sector, els fluxos mundials i el paper que pot jugar Tarragona en aquesta nova era.
L’última ponència ha anat a càrrec de Maria Sicilia, d’Enagás on ha analitzat l’estat actual del sector de l’hidrogen on el Port de Tarragona vol convertir-se en una infraestructura clau en la distribució a nivell europeu, essent un projecte de molt d’interès i futur.
Una trobada referent per al sector
L’objectiu del Med Hub Day és promoure, debatre i intercanviar informació sobre els punts forts i les oportunitats que ofereix el mar Mediterrani com a plataforma logística per a productes químics i petroquímics.
Amb aquest objectiu i durant dues jornades, operadors de terminals d’emmagatzematge, ports, consignataris, transitaris, analistes de mercat i empreses químiques i petroquímiques es reuneixen per debatre i aportar idees i novetats on els nous combustibles i energies, i la intermodalitat han estat els protagonistes.
El Med Hub Day va iniciar la seva marxa l’any 2017, i any rere any ha gaudit d’una xifra d’assistents a l’alça, aconseguint una consolidació i maduresa entre els esdeveniments del sector. La setena edició ha trencat el rècord de registres amb més de 160 inscripcions, confirmant-se en una trobada de referència.
El Port Tarragona líder en líquids a doll
El Port de Tarragona és un hub mediterrani per a l’emmagatzematge i la distribució de productes líquids a doll que fa costat a la indústria local amb instal·lacions i infraestructures de primer nivell per a oferir un servei d’emmagatzematge.
L’àrea del Camp de Tarragona és considerada com un dels principals hubs logístics de producció, emmagatzematge i distribució de productes petroquímics del sud d’Europa. La situació estratègica i les seves infraestructures permeten respondre a qualsevol necessitat logística amb una distribució eficient de tota mena de productes petroquímics per vaixells, tren, camió o canonades.
El conjunt d’empreses de la indústria química i petroquímica de Tarragona, genera una producció anual de 20 milions de tones, la qual cosa representa el 50% de la producció de Catalunya i el 25% de tot l’Estat.