La Diputació de Tarragona obre ajuts per a municipis afectats per fenòmens meteorològics i incendis forestals

Aquesta línia d’ajuts incorpora enguany, per primera vegada, els efectes provocats pels incendis forestals

08 d'abril de 2026 a les 11:52h

La Diputació de Tarragona ha obert la convocatòria d’ajuts destinats a restablir els béns i serveis afectats per fenòmens meteorològics i altres situacions excepcionals. Aquest 2026 incorpora, com a novetat, la cobertura dels efectes dels incendis forestals, reforçant així el suport als municipis a l’hora de restablir béns i serveis afectats per episodis meteorològics i altres circumstàncies extraordinàries.

Aquestes subvencions, adreçades a ajuntaments, entitats municipals descentralitzades i consells comarcals, contribueixen a sufragar d’una banda, despeses derivades de danys produïts per alteracions climatològiques i/o catàstrofes naturals i per incendis forestals (com ara inundacions causades per la pluja, desperfectes causats pel vent o les pedregades, o danys produïts per incendis); de l’altra, despeses d’inversió i altres actuacions urgents i necessàries per restablir els serveis i béns afectats (abastament d’aigua potable i clavegueram, enllumenat públic, pavimentació de vies, equipaments municipals, etc.) i finalment, també permeten costejar l’assistència tècnica, econòmica o jurídica de caràcter excepcional i urgent. Els fets han d’haver ocorregut entre l’1 d’abril del 2025 i el 31 de març del 2026. El termini per presentar la sol·licitud finalitza el proper 7 de maig.

Per a la concessió dels ajuts es tindrà en compte el llindar alt de perillositat a la taula d’alteracions meteorològiques, d’acord amb les dades del Servei Meteorològic de Catalunya. És a dir, que si el fenomen que ha provocat els danys (pluja, pedregada, neu, vent, fred calor, etc.), és especialment intens, els beneficiaris podran comptar amb un import més elevat. D’aquesta manera, la Diputació de Tarragona vol intensificar l’ajuda als municipis en les situacions que generen una major afectació i danys més greus.

Per a la concessió dels ajuts es tindrà en compte el llindar de perillositat a la taula d’alteracions meteorològiques, d’acord amb les dades del Servei Meteorològic de Catalunya. És a dir, que si el fenomen que ha provocat els danys (pluja, pedregada, neu, vent, fred calor, etc.), és especialment intens, qualificat com a llindar Alt de l’esmentada taula, els beneficiaris podran comptar amb un import d’ajut més elevat. D’aquesta manera, la Diputació de Tarragona vol intensificar l’ajuda als municipis en les situacions que generen una major afectació i danys més greus.

A més, la distribució dels ajuts també es durà a terme seguint un criteri demogràfic, que posarà l’accent en els municipis més petits. En aquest sentit, per exemple, un municipi de menys de 20.000 habitants afectat per un fenomen categoritzat com d’alta perillositat podrà rebre fins a un màxim de 180.000 euros, mentre que un municipi de més de 20.000 habitants, afectat pel mateix fenomen, podrà rebre fins a un màxim de 120.000 euros.

L’actual escenari climàtic, amb fenòmens meteorològics que van en augment i amb conseqüències força virulentes, ha fet que des de la Diputació de Tarragona es posi especial atenció en aquesta línia d’ajuts.

L’any 2025 la Diputació de Tarragona va concedir, a través d’aquests ajuts, un total de 4,3 milions d’euros arreu dels municipis del Camp de Tarragona, les Terres de l’Ebre i el Baix Penedès.