BASF instal·la un nou hub internacional d’enginyeria a Tarragona

Avatar photo

El treball del Hub tindrà impacte europeu i global i BASF es troba en procés de contractació d'enginyers, en un projecte que troben molt il·lusionant

BASF ha presentat avui dimarts 14 de març els resultats econòmics de l’exercici 2022 a Espanya. La xifra de vendes del Grup al país arriba als 1.562 milions d’euros i representa un creixement respecte a l’exercici 2021 del 16%. Aquest augment és el resultat del creixement dels preus en pràcticament tots els segments (+19%) i la caiguda dels volums (-2%).

La panoràmica que deixen aquestes xifres posa de manifest dues tendències amb evolució diferent al llarg del 2022. “D’una banda, els volums, que van tenir un comportament diferent al llarg de l’any: un primer semestre amb alces; i un segon, en què especialment el darrer trimestre, en què baixa la demanda i augmenta el producte arribat d’Àsia, especialment en els negocis de Químics i Materials. Aquesta tendència podria tenir continuïtat el 2023”, explica Carles Navarro, director general de BASF Espanyola i màxim responsable de les activitats del Grup a la península Ibèrica. “En segon lloc, la pujada de preus és general a tots els negocis. Més accentuada a la primera meitat d’any, a causa dels costos d’energia i matèries primeres, i una tendència suau a la baixa a la segona meitat. Aquest efecte, que impacta alhora en els nostres clients, ha provocat el deteriorament en volums”.

D’aquesta manera, el creixement de les vendes ha estat motivat principalment per l’increment dels preus en pràcticament tots els segments, lligat a l’augment dels preus de les primeres matèries i l’energia. Tots els negocis, a excepció de Revestiments i Nutrició, observen una tendència a la baixa en volums; no obstant això, els que van presentar més deteriorament van ser els de Monòmers, Cura Personal i Catalitzadors; en el cas dels dos primers, s’observa una relació causa-efecte envers l’augment dels preus de producte. Els efectes d’estructura resten un 1%, a causa de la venda del negoci de Pigments el juliol del 2021 i el de Kaolin (minerals de caolí) el setembre del 2022.

Navarro: “Els resultats de BASF a Espanya estan en línia amb els resultats globals de la companyia. 2022 ha estat un any complex, amb un entorn de mercat complicat, dominat per les conseqüències de la guerra a Ucraïna i per l’augment dels preus de les primeres matèries i de l’energia”. Pel que fa a l’exercici 2023, s’espera que es mantingui el grau d’incertesa a causa del conflicte Rússia-Ucraïna, els costos elevats de les matèries primeres i l’energia a Europa, l’increment dels preus i els tipus d’interès, la inflació i l’evolució de la pandèmia de coronavirus que es prolongarà durant el 2023. “Afectaran la demanda mundial. 2023 ha començat amb una demanda feble, que en l’àmbit global esperem que millori durant el segon semestre, especialment a la Xina”. El 24 de febrer passat, el Grup va comunicar durant la presentació global de resultats financers unes expectatives de generar unes vendes d’entre 84.000 i 87.000 milions d’euros i un descens de l’EBIT abans d’extraordinaris d’entre 4.800 i 5.400 milions d’euros per a aquest exercici.

BASF espera un creixement econòmic mundial moderat de l’1,6% (3% el 2022) i del 2% per a la producció química global (2022: 2,2%). El Grup invertirà a Espanya el 2023 43 milions d’euros destinats a la millora d’instal·lacions i processos. El 2022, es van comunicar inversions per valor de 44 milions d’euros, que finalment van assolir els 50 milions. Aquesta xifra va confirmar una línia estable d’inversions, que el 2021 també havia estat de 50 milions d’euros.

Les inversions d’aquests darrers anys han suposat un salt estratègic per als centres de producció de la companyia a Espanya, com ha passat amb Guadalajara. La fàbrica de pintures per a cotxes de Marchamalo inaugurarà durant el segon semestre del 2023 el nou Centre d’Aplicació per a la indústria de l’automoció. La inversió, de 16 milions d’euros, significa la injecció de capital més gran de les últimes dècades a Guadalajara. Entre altres, s’ha renovat tot l’edifici de laboratoris, s’ha construït un nou magatzem per a productes químics i s’ha desplegat el concepte Lean Lab. Navarro: “Després de passar anys complicats en el passat, tot i que el mercat de l’automoció està passant un moment complex ara, Guadalajara és una aposta de futur per al Grup BASF i per a la divisió de pintures per a carrosseries”. Aquests projectes d’inversió se sumen a la transferència de produccions que fins ara es feien a altres centres d’Europa a la fàbrica de Guadalajara, ratificant el seu paper estratègic dins del mapa mundial de la divisió de Coatings.

Espanya, país estratègic per a BASF; nou hub d’enginyeria al país

“És correcte afirmar que hem resistit en un entorn complicat i, a més, hem mantingut la inversió al país. Aquest és el principal indicador del compromís amb un territori però no l’únic. En els darrers anys, Espanya ha reforçat el seu paper estratègic dins del mapa global de BASF”, puntualitza Navarro, que ha anunciat la instal·lació al país d’un hub internacional d’enginyeria, que desenvoluparà projectes per a tota Europa i reforçarà el nostre paper internacional dins del Grup. L’increment d’activitats es produirà en dues localitzacions dins del país: una al mateix centre de producció de La Canonja (Tarragona), on resideix ja la unitat d’enginyeria actual; i una altra, a Madrid, per aprofitar sinèrgies amb els principals partners als projectes d’enginyeria del país. A les dues ubicacions això implicarà la creació de nous llocs de treball”.

Aquest serà el segon hub internacional que obre la companyia els últims quatre anys a Espanya, juntament amb el de digitalització, BASF Digital Solutions, que va iniciar el seu camí a Madrid el 2019, facilitant solucions digitals dins de la companyia en l’àmbit mundial i en què ja treballen prop de 500 persones.

En aquest àmbit, el de la transformació digital, Espanya també ha ratificat la seva posició estratègica durant el 2022. El centre de producció de Tarragona ha continuat avançant en la instal·lació de la xarxa privada de 5G, convertint-se en una de les primeres empreses a Espanya i la primera química a rebre un espectre privat de 5G propi per poder operar.

Les capacitats d’aquesta xarxa d’última tecnologia combinades amb el Mobile Edge Computing fan que les latències siguin ínfimes i permeten pensar en casos d’ús de gestió de la producció d’última generació. El disseny nou de la infraestructura ja permet el guiatge dels camions cap als punts logístics, mantenir una connexió directa amb els tècnics de camp, automatitzar les rondes mitjançant robots quadrúpedes i, en un futur i gràcies a les velocitats de transmissió i del processament de les dades, les plantes podran prendre algunes decisions pròpies per obtenir el millor rendiment als processos de producció.

Sostenibilitat: mirada posada en present i futur

Creem química per a un futur sostenible. Dos dels pilars principals de l’estratègia de Sostenibilitat de BASF són la descarbonització i la creació de productes que accelerin el desenvolupament sostenible dels clients i, per tant, del consumidor final en la decisió de compra.

En descarbonització, la companyia persegueix assolir la neutralitat climàtica el 2050. A Espanya, 8 dels 9 centres ja funcionen 100% amb electricitat d’origen renovable, gràcies, principalment, a l’acord que ha subscrit el Grup amb la multinacional energètica Engie, que produeix part de la seva energia verda a parcs eòlics instal·lats a Espanya. Pel que fa a processos productius, a Espanya continua analitzant inversions semblants a les que ja ha realitzat aquests darrers anys per reduir la seva empremta de carboni. És exemple la substitució d’una turbina de vapor per un motor elèctric a la planta de deshidrogenació de propà de Tarragona, que ha suposat una reducció de 34.000 tones de CO₂ a l’any, a més de l’estalvi anual de més de 450.000 m³ d’aigua.

Paral·lelament, BASF investiga mà a mà amb els seus clients per oferir al món solucions que ho facin més sostenible. És un exemple la col·laboració amb el Grup Inditex, que va anunciar la setmana passada una col·laboració amb BASF i l’empresa Nilit per reduir la seva empremta de carboni a partir d’una col·lecció tèxtil fabricada amb poliamides que incorporen el concepte del balanç de biomassa. La substitució d’una part de les primeres matèries d’origen fòssil per primeres matèries d’origen renovable permet a Zara treballar amb els mateixos estàndards de qualitat mentre redueix significativament la seva empremta de carboni. A més, el 2022 va veure la llum ‘The Laundry by Zara Home’, el primer producte de la col·laboració entre BASF i el Grup Inditex: un detergent que redueix el despreniment de microfibres fins a un 80%. La fórmula del detergent presenta una combinació d’ingredients d’alta eficàcia de BASF que faciliten el rentatge en fred, cosa que ajuda a reduir les emissions i perllonga la vida útil de les peces. A més, per potenciar l’impacte positiu d’aquesta solució, la formulació pot ser adaptada per estendre l’ús d’aquesta tecnologia per altres fabricants de detergents.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Tarragona Impulsa ofereix més de 217 places de formació i inserció laboral

Notícia següent

Sixte Moral tancarà la llista del PSC a Vilanova i la Geltrú

Notícies relacionades