La consellera de Neteja Pública, Sonia Orts, ha fet balanç dels primers dies del nou contracte de neteja i ha assegurat que “en només quatre dies hem aconseguit revertir una situació molt complexa i garantir que tota la ciutat torni a tenir els contenidors buits, nets i els entorns escombrats”. Orts ha destacat la coordinació entre el Departament de Neteja de l’Ajuntament, l’empresa Urbaser i els treballadors del servei, que “han treballat sense pausa per recuperar la normalitat a la ciutat”.
Segons ha explicat, a partir d’aquest dilluns s’implanta el servei ordinari amb noves pautes de treball que “permetran superar el nivell de neteja que estàvem acostumats”. Entre les novetats, ha remarcat que l’aixecament dels contenidors i la neteja de la superfície inferior serà una pràctica diària. La consellera ha agraït “la paciència i la col·laboració dels tarragonins i tarragonines durant aquests dies” i ha reconegut “la implicació dels treballadors i treballadores del servei de neteja, que han doblat esforços per deixar la ciutat com es mereix”.
Dispositiu extraordinari i fi de la crisi dels contenidors
Durant els primers dies del nou contracte, s’ha desplegat un dispositiu extraordinari de neteja i recollida de residus per restablir la normalitat a tots els barris. Aquest cap de setmana també s’ha reactivat el camió de rentat de contenidors, un servei que feia temps que no s’utilitzava. Segons el consistori, aquest dilluns tots els contenidors estaven buits, nets i amb els entorns completament escombrats, posant fi a la crisi dels contenidors.
Serveis no realitzats per FCCMA
L’Ajuntament ha informat que, entre l’1 i el 4 de novembre, l’empresa sortint FCCMA només va executar 60 dels 214 serveis contractats, deixant-ne 154 sense fer. Aquest incompliment, valorat en 54.520,83 euros, es descomptarà de la factura corresponent.
Pel que fa al mes d’octubre, FCCMA va deixar de realitzar 582 serveis, amb un cost de 179.307,48 euros que també es descomptaran.
Increment notable en la recollida de voluminosos
Durant els primers dies de gestió d’Urbaser, s’han recollit 51.981 kg de voluminosos, una mitjana diària de 12.995,25 kg, un 70% més que la mitjana dels mesos anteriors amb FCCMA (5.237,09 kg al dia).
De l’1 al 4 de novembre, FCCMA només va recollir 9.301 kg de voluminosos i 9 matalassos, mentre que entre el 5 i el 9 de novembre Urbaser n’ha gestionat 161, amb un cost total de 3.864 euros.
Més tones de residus i sobrecost per incineració
Amb Urbaser, el dijous 6 es van recollir 181,12 tones de residus i el divendres 170,36 tones, molt per sobre de la mitjana habitual de 115 tones diàries.
Segons el consistori, les tones addicionals corresponen als residus acumulats fora dels contenidors, que s’han hagut de portar a la incineradora, amb un cost extra de 14.712 euros.
Recollida de vidre i cartró
Entre l’1 i el 4 de novembre no es va fer recollida de vidre, però amb el nou contracte s’han retirat 14.500 kg, que corresponien al material acumulat. En el cas del cartró, Urbaser ha recollit una tona més de cartró comercial i 7,8 tones més de cartró procedent dels contenidors.
Expedients sancionadors a FCCMA
L’Ajuntament va obrir un primer expedient sancionador a FCCMA per l’incompliment de 282 serveis entre l’1 i el 19 d’octubre, amb una proposta de multa de 65.000 euros per interrupció i pertorbació dels serveis.
Ara, davant l’agreujament de la situació a finals d’octubre i principis de novembre, s’iniciarà un nou expedient sancionador per valor de 265.000 euros.
