L'ajuntament de Falset habilita un bus especial per anar a Barcelona davant la manca de trens

El tram de l'R15 que va de Reus a Riba-roja encara no té prevista data de reobertura pel precari estat de la seva infraestructura

26 de gener de 2026 a les 10:09h

L'Ajuntament de Falset (Priorat) va posar en servei ahir diumenge a la tarda un servei especial d'autobús que, partint de la parada de l'Euterpe, a la capital del Priorat, va anar fins a Barcelona, a l'estació de Sants, amb parades intermèdies a Reus i Tarragona.

La mesura es va prendre davant la manca de servei de trens Regionals a l'estació de Marçà-Falset i la inexistència de transport alternatiu. El fet és que molts estudiants de la localitat i de pobles veïns, així com de persones que hi passen els caps de setmana, utilitzaven el tren per arribar a les seves destinacions.

Des del consistori falsetà es recorda que, de dilluns a dissabte, l’empresa Transports Domènech manté la connexió habitual amb autobús entre Falset i Reus.

UNA ALTRA VENTAFOCS DE RENFE

La línia R15, la que travessa el Priorat pel sud, forma part del servei de Rodalies i Regionals que uneix Barcelona amb Riba-roja d’Ebre passant per Tarragona i Reus

El servei de tren al tram entre Reus i Riba-roja d’Ebre ha quedat suspès i, en teoria RENFE ha d'establir un transport alternatiu per carretera (autobusos) per cobrir aquest tram mentre es garanteix la seguretat de les vies.

Segons l'operadora ADIF, el servei no s’ha pogut restablir amb normalitat perquè les pluges recents han provocat acumulacions d’aigua, despreniments i riscos geotècnics a les vies, de manera que s’ha decidit suspensió preventiva i revisions de seguretat de l’estructura ferroviària.

La realitat, però, és que aquest tram es veu sovint tallat per esllavissades i caiguda d'arbres, i els mateixos maquinistes reconeixen que la infraestructura presenta un estat precari. De fet, l'R15 va registrar almenys 111 incidències documentades en els primers sis mesos de 2025, incloent-hi des de retards importants fins a cancel·lacions i limitacions operatives —fet que equival a una mitjana d’uns 6 problemes per cada 10 dies en aquell període.

La línia de Reus a Riba-roja es va construir el 1891, és a dir, té 137 anys, amb trams muntanyosos amb multitud de túnels i ponts i en els darrers 50 anys no s'hi ha fet cap inversió estructural de gran abast. La línia manté sis serveis de passatgers per sentit i un intens trànsit de mercaderies.

La línia, que fins a la dècada de 1950 era per on passaven els principals serveis Barcelona-Madrid, es va electrificar els anys 60 del segle passat i, des de llavors, s'han tancat estacions i només s'hi ha fet el manteniment mínim.