Aigües de Reus reprèn les activitats pedagògiques amb l’inici del curs acadèmic

Les activitats que proposa Aigües de Reus són obertes a tota la ciutadania

05 de setembre de 2025 a les 18:02h

Arran l’inici del curs acadèmic, Aigües de Reus reprendrà el seu programa pedagògic amb una dotzena d’activitats centrades en la gestió i la cultura de l’aigua, que aquesta temporada es veu reforçada amb l’entrada en servei del nou Espai Aigua, que va ser inaugurat el passat mes de juny. Un paquet d’activitats que el c urs passat va mobilitzar un total de 7.691 persones, una xifra que va representar un rècord absolut de participació.

Les activitats que proposa Aigües de Reus són obertes a tota la ciutadania. Tot i que la majoria de participants són estudiants de primària, secundària i batxillerat, també sol·liciten la visita de les instal·lacions diversos centres universitaris, centres cívics i Centres d’Assistència Primària (CAP) de la ciutat. Totes les activitats proposades des d’Aigües de Reus tenen una vessant més general i una altra de més local. Així, es divulga el valor de l’aigua i es consciencia els alumnes de la importància d’utilitzar aquest recurs escàs, però alhora se’ls explica com es gestiona l’aigua a la ciutat i quines són les seves infraestructures més importants.

Tres blocs d’activitats

El programa pedagògic d’Aigües de Reus es concreta en tres blocs. D’una banda, la visita a les instal·lacions de l’empresa municipal, que permet conèixer el funcionament de l’Estació de Tractament d’Aigua Potable (ETAP) i de l’Estació Depuradora d’Aigües Residuals (EDAR) i l’Espai Aigua. D’una altra, tot un seguit de propostes per als estudiants que tenen lloc als respectius centres d’ensenyament. Finalment, hi ha les activitats batejades com “Un passeig viu”, que discorren a l’espai de la Boca de la Mina i que tenen l’aigua com a element essencial de la vida en un sentit ampli. Finalment, està previst incorporar una nova activitat pedagògica a la Bassa Nova, que justament aquest mes de setembre es recuperarà per al gaudi de la ciutadania.

Un seguit d’activitats que es conceben de manera que permeten una dinamització i actualització permanent, en funció de quina ha estat la seva demanda, l’interès que generen, el context social, les tendències o l’evolució dels espais. Consegüentment, cada curs s’introdueixen retocs o novetats.

“La promoció de la cultura de l’aigua entre els ciutadans i, especialment, entre els més joves ha de seguir sent una de les línies estratègiques d’Aigües de Reus, amb la qual cosa cal potenciar totes aquelles activitats que ajuden a entendre com funciona un servei tan essencial i que alhora contribueixen a reflexionar sobre els usos de l’aigua, els seus valors, la seva gestió i la importància de l’estalvi d’aquest recurs tan valuós”, segons afirma el regidor responsable del servei, Daniel Rubio.

Visites a les instal·lacions

EDAR i ETAP son les instal·lacions que poden visitar-se i que generen un interès més gran. Pel que fa a la visita a la potabilitzadora d’aigua, té una durada aproximada de dues hores i trenta minuts i s’adreça, principalment, a estudiants de Cicle superior de Primària, ESO i BAT. L’activitat vol donar a conèixer el funcionament dels sistemes de potabilització de l’aigua que arriba a la ciutat, així com la seva procedència, captació, emmagatzematge i consum per part dels reusencs i reusenques. Durant la visita es fan una sèrie d’experimentacions pràctiques que ajuden a conèixer el procés de potabilització de l’aigua.

Pel que fa a la visita a l’EDAR, està pensada per als alumnes de Cicle superior de Primària, ESO i BAT i allò que planteja és la descoberta de la instal·lació que s’encarrega dels diversos processos de depuració de l’aigua, abans de ser retornada al medi en unes condicions adequades. La durada de l’activitat és d’una hora i trenta minuts, aproximadament.

El nou Espai Aigua

El nou Espai Aigua és la principal novetat d’aquesta campanya. Tot i que va obrir portes l’any 2006, el passat mes de juny va reinaugurar-se després d’haver estat objecte d’una profunda renovació per adaptar-se als nous temps, mitjançant una actualització del discurs, una millora integral de continguts, una realització audiovisual impactant i la redistribució del recorregut.

El nou disseny museogràfic actualitza el projecte educatiu, els continguts, l’ordenació de l’espai, l’ordre de la visita i la presentació gràfica i audiovisual de les diferents propostes. Una proposta que, mitjançant recursos immersius, vol ser una experiència didàctica, de presa de consciència i participativa, especialment per als més petits. Alhora, el projecte proposa la posada al dia de l’enginyeria multimèdia i del sistema de control digital de tot l’equipament.

Tallers als centres educatius

Respecte als tallers que es desenvolupen a les aules, són un total de tres. Hi ha, d’una banda, “Els carrers de l’aigua”, un taller itinerant adreçat a nens i nenes d’Infantil i Primària, que els porta a descobrir el sistema de transport i gestió de l’aigua de la ciutat, amb l’objectiu que reflexionin, mentre juguen, sobre la importància de la cura de l’aigua. D’una altra, s’ofereix als centres una sessió de conta-contes que du per títol “La revolució de les aixetes”, i que vol ser un toc d’atenció i de conscienciació sobre la necessitat de l’estalvi d’aigua. En tercer lloc, es proposa als centres educatius una activitat que permet conèixer quin és el cicle urbà de l’aigua, tot prenent consciència de la cura i l’&uacute ;s sostenible dels béns comuns.

Un passeig viu

Pel que fa al programa que Aigües de Reus fa possible a la Boca de la Mina (“Un passeig viu”), set són els noms de les activitats proposades: “El lleó i els secrets de l’aigua”, “Un passeig d’aigua amb història!”, “Els jocs dels nostres besavis”, “Aigua i salut, la descoberta del Doctor Frias”, “Pau Casals, l’amic dels ocells”, “Atenció plena: Respirem!” i la ruta teatralitzada “La venedora d’anissos”. La principal novetat respecte a l’any passat és la incorporació d’“El lleó i els secrets de l’aigua”, una proposta dissenyada especialment per als més petits, que combina el joc, la narrativa i l’exploració sensorial.