Amb motiu del 8 de març, la Conselleria d'Igualtat, Polítiques Feministes i LGTBI+ de l'Ajuntament de Tarragona ha organitzat enguany una programació transversal destinada a abordar i plantar cara a les desigualtats que encara afecten les dones. Sota el lema Som Imparables: construïm des del que ens uneix, el programa posa en relleu la necessitat imperiosa de continuar avançant en la defensa dels drets femenins i combatre totes les formes de discriminació.
Desigualtats persistents i noves formes de discriminació
La consellera d’Igualtat, Cecilia Mangini, ha destacat durant la presentació oficial que "les desigualtats de gènere persisteixen i adopten noves formes, sovint més subtils, digitals o disfressades de neutralitat institucional. Són manifestacions que afecten directament la vida de les dones en múltiples àmbits: violències visibles i invisibles, bretxes salarials, sobrecàrrega de cures, limitacions professionals i socials o discursos que erosionen drets fonamentals". Segons Mangini, "no hi ha espai per a reculades en matèria d’igualtat. La ciutat no normalitzarà cap violència, cap desinformació ni cap discurs que trivialitzi el feminisme".
A més, ha subratllat la importància del reconeixement a totes aquelles dones pioneres que han marcat el camí. "Som imparables perquè avancem juntes, perquè reconeixem el valor de les que ens han precedit", ha conclòs.
Conferència inicial
L'obertura del programa tindrà lloc el 23 de febrer, amb la conferència titulada Reptes i aportacions del feminisme en la societat actual, feminisme urgent. Aquesta anirà a càrrec de la periodista i escriptora Núria Valera, considerada una referent essencial del feminisme estatal. L'acte se celebrarà al Palau Firal i de Congressos a les 18 hores.
Diversitat d’activitats prèvies al 8M
- 3 març: Inauguració de l’exposició On comença la Llum, obra artística signada per Mer Hausmann.
- 4 març: A les 13 hores, acte dedicat a les dones gitanes a la sala d’actes de l’Ajuntament.
- 7 març:
- A la Sala Trono es representarà l’obra teatral Màquines sexuals.
- A partir de les 16.30 h a l’Espai Jove Kesse es podrà participar en un Escape Room titulat Incendi a Triangle Shirtwaist Company.
51 punts, mil camins
Dins els actes principals destaca especialment l’activitat titulada 51 punts, mil camins de dones que han fet Tarragona. Aquesta acció pretén reforçar els vincles entre memòria històrica, cultura local i ciutat mitjançant una ruta urbana on es visibilitza públicament la col·lecció dels Punts de Llibre de Dones de Tarragona dedicats a dones tarragonines creada durant més d’una dècada per part del consistori.
Aquest projecte editorial consolida ara aquesta iniciativa, transformant-la en una experiència comunitària amb parades temàtiques distribuïdes per diferents punts urbans. Inclou microaccions artístiques impulsades conjuntament amb entitats locals, creadores culturals i el Consell Municipal de les Dones.
L’objectiu principal és posar al carrer aquesta memòria femenina convertint-la en un mapa viu que connecta passat, present i futur des d’una mirada feminista. Les activitats vinculades es desenvoluparan als barris Bonavista, Sant Pere i Sant Pau, Torreforta i Sant Salvador durant tot el mes.
L'activitat acabarà el 6 de març a partir de les 18 h a través d’una ruta itinerant iniciada davant l’Ajuntament, passant per Rambla Nova fins arribar finalment a plaça Corsini on s’oferiran concerts dels grups Coral Liuia i Ella Music Band fins a aproximadament les 20 h.
L'acte institucional central tindrà lloc el 6 març
D’altra banda, aquest mateix dia, 6 de març a les 12.45 hores s’oferirà davant l’Ajuntament la lectura pública del manifest institucional. Hi participaran dones representatives procedents de les quatre colles castelleres locals, qui aixecaran un pilar simbolitzant força col·lectiva reivindicativa.
Aquesta convocatòria estarà precedida una hora abans (a les 11.45 h), quan es farà també lectura conjunta del manifest sindicat davant la plaça Dona Treballadora.
Més actes durant tota la setmana central del mes
Diumenge 8 de març s’organitzarà al Passeig Palmeres i als jardins davant la Diputació el tradicional Ball Parlat Sogra i Nora sota gestió associativa per part de l'Associació Dames i Vells de Tarragona.
Així mateix, el Punt Lila recorrerà diversos espais municipals durant tot març, oferint tallers i accions sensibilitzadores relacionades amb igualtat.
L’activitat clourà oficialment diumenge 10 de març a Casa Canals a les 18 h, on es farà entrega dels nous Punts de Llibre Dones Tarragonines.
