El Tinglado 1 del Port de Tarragona ha estat l’escenari durant el 30 i el 31 de maig de la tercera edició de les Jornades de Seguretat i Gestió d’Emergències. Unes jornades que se celebren biennalment i on han participat més de 200 persones i vint-i-cinc persones expertes en l’àmbit de seguretat i gestió d’emergències. Les jornades s’han caracteritzat en remarcar la importància en la coordinació i l’eficàcia en la resposta a situacions d’emergència dins de l’entorn portuari. Una desena de conferències i 3 taules rodones han aconseguit assenyalar i debatre les últimes novetats i tecnologies en matèria de seguretat i emergències i exposar casos pràctics de gran rellevància.
Primera sessió dijous 30
A les 9.30h del matí al Tinglado 1 del Moll de Costa, la directora dels Serveis Territorials d’Interior, Eli Llombart i el Subdirector general del Port Tarragona, Carles Segura han donat per inaugurades les jornades. Llombart ha emfatitzat sobre la necessitat d’adaptar la seguretat a les noves tecnologies i, Segura, per la seva part ha agraït el compromís i feina dels equips del Port i dels organismes i empreses públiques i privades vers la gestió en la seguretat en instal·lacions i persones en l’àmbit portuari.
A continuació la primera ponència sota el títol ‘El model de gestió d’emergències de l’Autoritat Portuària de Tarragona (APT). Una visió pràctica’, ha estat a càrrec de Núria Obiols, directora d’Operacions del Port qui ha explicat com des del Port es treballa per millorar la gestió en seguretat en les operacions dins del Port basada en un marc estratègic definit per 3 dimensions; la social, l’econòmica i l’ambiental, basades a la vegada en punts tan importants com el coneixement, la formació continuada, la confiança, l’exigència, etc.
Obiols ha deixat pas a la segona xerrada sota el títol ‘Implantació de drons com eina per a la gestió de la seguretat a l’APT’ a càrrec de Jesús Teva, cap de divisió de Seguretat integral i plans d’Autoprotecció del Port. Teva ha analitzat l’entorn en què es va trobar el Port anys enrere en 4 punts per tal d’arribar i dibuixar un Port referent en seguretat com és a dia d’avui el Port de Tarragona. Els 4 punts a analitzar van ser el primer la necessitat, el segon el camí a seguir, el tercer els nous reptes a dur a terme i finalment la necessitat d’incloure la innovació en la gestió d’emergències amb continues millores.
Un dels darrers reptes aconseguits pel Port, explicà Teva, ha estat incloure des de fa 2 anys, els drons com eines per reforçar la seguretat, millorant la vigilància, la detecció d’incidents i l’eficiència en operacions portuàries. Les darreres accions han aconseguit que el Port consolidi fites tan rellevants com ‘ISO 22320, tenir una Unitat UAS, l’adhesió a la xarxa RESCAT o tenir una gestió d’emergències referent a nivell de ports estatals.
La tercera ponència ha estat protagonitzada pel Cap de servei aeri-direcció operacions de Sasemar, Nèstor Perales sota el títol ‘Drons a Salvament Marítim’. Perales ha començat la seva intervenció llançant una pregunta al públic: Aporten els drons valor? La seva resposta positiva ha estat basada en 4 aspectes: pes, espai, informació en temps reals i tenir el grup de pilots a terra.
Josep Lluís Díez, Cap Àrea de domini públic i serveis jurídics del Port ha presentat ‘El règim de responsabilitats nascudes d’una emergència i un sinistre’. Díez s’ha referit al dret antic, el dret romànic i al dret napoleònic, per explicar que els moments d’emergència i sinistre, la responsabilitat no només recau en les autoritats sinó també en cada un de nosaltres.
La cinquena i darrera ponència del dia ha estat per l’Inspector de Bombers de la Generalitat , Moisés Galán, treball sota el títol ‘Pla estratègic MIRG Espanya. Galán ha resumit que el MIRG (Maritime Incident Response Group) de Bombers a Espanya suposa una optimització de recursos i un augment de capacitat operativa i suma d’experiències. Aquest pla inclou un vincle crucial amb PortTarragona. L’objectiu principal és millorar la resposta a emergències marítimes i augmentar la seguretat en un port tan actiu i clau com és Port Tarragona.
Sobre les 13:30h ha començat la primera taula rodona ‘Llocs de refugi a partir de l’experiència del Modern Express‘. El Modern Express un vaixell de càrrega que va patir un incident el 2016. La càrrega es va desplaçar, causant que el vaixell s’inclinés de forma perillosa. Finalment va ser remolcat fins port Bilbao, on es va descarregar i va ser reparat. En aquesta primera taula rodona s’han donat cita els alguns dels principals implicats en la resolució de l’incident. Expliquen com aquest incident va posar de manifest la importància de tenir protocols sòlids i recursos adequats per gestionar emergències marítimes.
Segona sessió, divendres 31
Continua al Tinglado 1 la primera ponència de la segona jornada. Jaime Bleye, Cap d’Àrea de Lluita contra incendis parla sobre el Projecte Lashfire, un projecte finançat per la UE, que implementa procediments d’actuació més eficaços en cas d’incendi a bord dels vaixells Ro-Ro. Bleye explica com amb tecnologies avançades i protocols innovadors, millora la seguretat marítima i protegeix tripulació i càrrega.
Seguidament, la setena ponència de les jornades és a càrrec de Guillem Guinjoan i José Núñez, Subinspector i oficial respectivament de Bombers de la Generalitat de Catalunya. Núñez ressalta com a bomber, l’essencialitat d’una estructura de comandament, formació i coordinació sòlida en intervencions com la del vaixell Elbeik, cas pràctic que relaten a continuació.
El cas del vaixell Elbeik és un cas que es va produir l’agost de 2021. Un incendi al vaixell de transport de bestiar que es trobava al Mediterrani. La situació va ser greu a causa de la càrrega i condicions del vaixell i va ser crucial una intervenció ràpida i efectiva per a controlar el foc i garantir la seguretat de la tripulació, dels animals i dels propis bombers. Guinjoan fa un relat acurat de la situació d’estrès que van viure.
Alguns dels bombers, continua Guinjoan, van estar exposats més de 6 hores a la coberta del vaixell a altes temperatures, per una banda les elevades temperatures d’un mes estival com l’agost i per altra per les provocades pel mateix incendi, a banda, els bombers òbviament anaven equipats amb l’Epi, equipament que pesa de mitjana uns trenta quilos; al davant un greu escenari a resoldre.
José Manuel Alcázar, director adjunt de Magal Solutions exposa sobre Plataformes de comandament i control i el cas d’èxit implementat en el Port Tarragona. És un projecte integral de seguretat basat en col•laboració i informació transversal. El Port va apostar per la plataforma de comandament i control Fortis X que es basa en una informació compartida i sota un mateix entorn.
A més compta amb quadres de comandaments dissenyats per a cada secció o departament. Un cas exitós que continua escalant-se al port tarragoní.
La novena ponència ha estat sobre les Experiències en la gestió de l’enfonsament del vaixell NAZMINE ANA, per Luís Oria, Cap de Divisió de Seguretat integral de l’Autoritat portuària de Castelló. ‘La millor emergència és aquella que no es produeix’, així ha iniciat el seu parlament abans de narrar detalladament des de la primera trucada com es va gestionar l’emergència de l’enfonsament de NAZMINE ANA el 28 de maig de 2021 on va perdre la vida un estibador.
Els serveis de resposta a la contaminació de l’EMSA, escenari actual i riscos associats a nous combustibles ha estat la darrera ponència a càrrec de Víctor Díaz, sènior Project Officer d’EMSA.
La tercera taula rodona ha girat en torn els Reptes de la seguretat associats als nous vector energètics. La UE està apostant de manera decidida per la substitució dels combustibles fòssils per energies renovables. Actualment, un dels vectors energètics que sembla que serà clau és l’hidrogen verd. Aquest vector serà vehiculat a través dels ports, tant des de la vessant de producció i emmagatzematge com d’importació-exportació. Aquest nou tràfic suposarà un nou repte en el terreny de la seguretat i de la gestió d’emergències.
Clausura
Finalment, el Subdelegat del Govern a Tarragona, Santiago J. Castellà i, el Director general del Port Tarragona, Ramón Ignacio Garcia, clausuren la tercera edició de les Jornades de Seguretat i gestió d’emergències en l’àmbit portuari del Port de Tarragona. Tots dos coincideixen en la bona acollida i en la gran quantitat de continguts, experiències i coneixements que s’han pogut gaudir durant aquests dos dies.
El Port Tarragona espera poder organitzar una quarta edició l’any 2026 i consolidar una trobada referent al territori.