Nova campanya pedagògica a Reus sobre com circular en patinet elèctric

0
75

La Guàrdia Urbana posa en marxa la setmana que ve un cicle de xerrades pedagògiques als instituts de secundària de Reus per informar els joves de com s’ha de circular per la ciutat en patinet elèctric de manera segura.

La normativa assimila els patinets elèctrics a les bicicletes: ni bicicletes ni patinets elèctrics poden circular per les voreres, i sempre han de fer-ho per calçades, carrils bici senyalitzats i per vies de velocitat 30.

El cos de seguretat municipal ha programat el cicle de xerrades davant la detecció d’un elevat desconeixement de les normes d’ús per part dels usuaris; que coincideix amb una important proliferació d’aquesta tipologia de vehicles a la ciutat. La combinació dels dos factors està generant situacions de risc i d’inseguretat viària en la relació que vianants i patinadors, a les quals la Guàrdia Urbana vol intervenir-hi des de la vessant pedagògica.

Normativa aplicable
A falta d’una normativa estatal clara i específica que reguli la circulació dels patinets elèctrics en entorns urbans, els ajuntaments es veuen obligats a fixar els criteris per garantir la convivència i la seguretat de vianants i patinadors.

L’Ajuntament de Reus fixa els criteris de regulació de l’ús dels patinets elèctrics en l’Ordenança de Civisme. L’article 34R equipara els patinets elèctrics amb les bicicletes; i prohibeix «circular en bicicleta, patins, monopatins o similars per les voreres o per altres espais destinats a l’ús dels vianants, tret d’aquells espais en què hi hagi un carril expressament destinat a aquesta finalitat».

Igualment, la DGT en la instrucció 16/V-124 de 2016 va marcar les pautes per a la regulació dels vehicles de mobilitat personal, els quals i els homologa a les bicicletes en classificar-los com a vehicles, però no vehicles a motor. La instrucció només dóna indicacions bàsiques, i deixa als ajuntaments la regulació sobre si han de circular per la calçada o la vorera.

Finalment, el Reglament General de Vehicles defineix la tipologia de vehicles, i diferencia els vehicles de mobilitat personal (patinets elèctrics i segways) dels patinets considerats joguines (patinets sense motor, hoverboards elèctrics, motos elèctriques infantils, waveboards, etc).

D’aquí se’n deriva que:

Els patinets elèctrics i la resta de vehicles de mobilitat personal —igual com les bicicletes— no poden circular per voreres i zones de vianants; i en conseqüència, només poden circular per les vies expressament autoritzades, que són: calçades, carrils bici i vies de velocitat 30.
Els patinets considerats joguines mai poden circular per les calçades, i es permet que ho facin per voreres i zones de vianants, sempre que ho facin a velocitat de persona i sense generar un risc.
Tres actes aixecades aquest 2019
La Guàrdia Urbana ha aixecat tres actes aquest 2019 a usuaris del patinet elèctric per incompliment de l’Ordenança de Civisme. En els tres casos han estat incompliments flagrants de la normativa municipal que han generat inseguretat i un risc evident, tant per als vianants com per als propis patinadors.

Educació viària
El cicle de xerrades pedagògiques es portarà a terme entre els alumnes de 4rt d’ESO dels instituts de Reus. Aquesta nova iniciativa complementa les xerrades d’educació viària que la Guàrdia Urbana porta a terme des de fa anys a les escoles i instituts amb l’objectiu promoure la reflexió a l’entorn de la mobilitat segura.

Un total de 4.539 alumnes es van formar el curs passat en mobilitat segura a través dels diferents programes educatius de la Guàrdia Urbana. Són alumnes d’infantil, primària i secundària, així com d’altres col·lectius, que han participat en diverses activitat relacionades amb la mobilitat segura, i amb les que la Guàrdia Urbana fomenta hàbits correctes en el seu comportament com a vianants, conductors de bicicletes, així com a usuaris de vehicles privats o del transport públic.

FER UN COMENTARI