Durant l'any 2025, un total de 152 persones immigrants han passat pel servei de primera acollida que ofereix l'Ajuntament de Vilanova i la Geltrú. D'aquestes, 72 són homes i 80 dones. La major part dels usuaris, concretament 94 individus provenen d'Amèrica Llatina, mentre que 36 arriben del Nord d'Àfrica, 15 de l'Àfrica subsahariana, 6 de l'Europa de l'Est, i finalment hi ha un participant procedent d'Àsia.
Funcions del servei i estructuració dels continguts formatius
Aquest programa municipal es basa en un conjunt d'accions i recursos destinats a cobrir les necessitats inicials d'informació i formació de les persones immigrades. El servei inclou tant l'acompanyament com la capacitació en coneixements bàsics per facilitar la seva adaptació al context català.
L'aprenentatge està organitzat en tres mòduls diferenciats: el primer està enfocat a l'aprenentatge del català i el castellà; el segon s'adreça als coneixements laborals; i el tercer tracta sobre el coneixement general de la societat catalana.
Demanar aquest certificat permet obtenir un document oficial amb validesa jurídica reconegut per la Generalitat, que resulta útil tant per cercar feina com per gestionar tràmits relacionats amb estrangeria —com ara arrelament social o renovacions d'autoritzacions— així com per a processos d'adquisició de nacionalitat.
L'objectiu de la iniciativa és "facilitar-ne la incorporació al nou entorn"
Salvador López, regidor de Convivència, civisme i mediació, ha destacat que “amb els diferents programes d'acollida que es desenvolupen a la ciutat pretenem garantir la informació de caràcter bàsic a les persones nouvingudes, amb l'objectiu de facilitar-ne la incorporació al nou entorn. Donem a conèixer els serveis, les eines i les oportunitats que les poden ajudar en l'arribada i en la integració a Vilanova i la Geltrú”.
L'atenció personalitzada arrenca amb una entrevista inicial seguida d'una sessió introductòria on es dona la benvinguda al municipi. Posteriorment, s’orienta als participants cap als tres mòduls formatius esmentats.
Mòdul C: Coneixement de la societat catalana a Vilanova i la Geltrú
L’Ajuntament coordina especialment el Mòdul C, centrat en proporcionar informació sobre els serveis locals. Al llarg del 2025 han participat 92 persones (50 homes i 42 dones).
Aquesta formació comença amb una sessió inaugural on se’ls dona formalment la benvinguda. Durant les classes successives s’expliquen els recursos disponibles al municipi mitjançant intervencions tècniques especialitzades procedents d’àrees com Oficina d’Atenció Ciutadana, Serveis Socials, Habitatge, Cultura, Institut Municipal d’Educació Tecnològica (IMET) o Participació Ciutadana. A més, hi ha sessions impartides per professionals jurídics experts en estrangeria així com pel Servei de Català local.
Cerimònia recent amb participants destacats
Aquest dimarts passat va tenir lloc una recepció al Saló de Plens dirigida als vint participants més recents del Mòdul C. En recollir el diploma acreditatiu, Verónica Sánchez, arribada fa dos anys i mig des d’Argentina, va expressar: “m'he sentit molt ben acollida a la ciutat, he pogut conèixer espais i serveis que d'altra manera no hauria conegut, i que m'ha facilitat la vida a Vilanova i la Geltrú amb els meus tres fills”.
Dades addicionals sobre gestions administratives realitzades durant el 2025
A través del servei s'han tramitat fins ara 90 informes relacionats amb estrangeria davant la Generalitat, atenent un total de 55 homes i 35 dones.
Més informació i tràmits disponibles online
Totes aquelles persones interessades poden accedir fàcilment als formularis corresponents via web: trobareu aquí tant la sol·licitud per accedir al servei de primera acollida per a persones immigrades com també la petició del certificat d’acollida.