Vilafranca reforça el control dels VMP i anuncia canvis normatius

Les sancions per incomplir la normativa poden oscil·lar entre els 100 i els 600 euros

25 de novembre de 2025 a les 12:18h

El tinent d’alcalde de Seguretat i Convivència de Vilafranca del Penedès, Ramon Zaballa, ha presentat aquest matí el balanç de la darrera campanya de control de Vehicles de Mobilitat Personal (VMP) i bicicletes, alhora que ha avançat les principals novetats reguladores que s’aplicaran a partir del 2 de gener de 2026. Zaballa ha comparegut acompanyat de l’inspector en cap de la Policia Local, Albert Romero, i del sergent responsable de l’Àrea de Trànsit, David Muñoz.

Durant la seva intervenció, Zaballa ha recordat que la proliferació de conductes incíviques amb VMP “fa temps que preocupa l’equip de govern i la Policia Local”, i ha remarcat que “són vehicles i sembla que molts dels seus conductors això no ho entenen. Han de circular per la calçada o carrils bici i seguir el codi de circulació com qualsevol altre vehicle”. El tinent d’alcalde ha insistit que molts dels usuaris són joves, motiu pel qual es reforcen tant les accions pedagògiques als centres educatius com les campanyes sancionadores “amb l’objectiu de reforçar la seguretat viària i garantir una convivència adequada entre vianants, usuaris de la via pública i vehicles”.

377 denúncies aquest 2025

La campanya intensiva realitzada entre el 20 d’octubre i el 2 de novembre es va saldar amb 55 denúncies, que se sumen a les 377 interposades al llarg del 2025. Les infraccions més habituals continuen sent circular per voreres i zones exclusives per a vianants, així com portar dues persones en un mateix patinet, una pràctica prohibida i considerada d’alt risc.

Zaballa ha reconegut que “darrerament estem millorant i no hi ha la sensació de disbauxa de fa mesos o anys però seguirem incidint i fent noves campanyes de control perquè és un tema que ens preocupa i sobre el qual hi ha moltes queixes ciutadanes”.

Recordatori de les normes bàsiques

Els comandaments policials han aprofitat la compareixença per repassar les regles essencials que han de seguir els usuaris de VMP: només pot circular-hi una persona, la velocitat màxima és de 25 km/h i s’ha d’utilitzar la calçada o els carrils bici. A les zones de vianants, només poden circular per l’espai destinat a vehicles i no ho poden fer si hi ha aglomeracions. També han insistit en la importància del casc i en la recomanació que els conductors siguin majors de 16 anys, tenint en compte la capacitat lesiva d’aquests vehicles.

Canvis normatius a partir del 2 de gener de 2026

A la roda de premsa s’han detallat les dues grans modificacions que marcaran el futur ús dels VMP:

1. Assegurança obligatòria

Tots els propietaris hauran de disposar d’una assegurança de responsabilitat civil per circular. En cas contrari, el vehicle podrà ser retirat de la via pública i no es retornarà fins que es presenti l’acreditació corresponent.

2. Certificació i marcatge dels vehicles

El nou sistema de certificació pretén garantir que tots els VMP compleixen uns requisits mínims de seguretat:

  • Els vehicles comercialitzats abans del 21 de gener de 2024 podran circular sense certificat fins al 22 de gener de 2027.

  • Els venuts després d’aquesta data ja han de complir la normativa vigent.

  • El certificat haurà de figurar al patinet en un marcatge visible amb informació com la velocitat màxima, el número de sèrie, el número de certificat, l’any de fabricació, la marca i el model.

Les sancions per incomplir la normativa poden oscil·lar entre els 100 i els 600 euros.

Zaballa ha tancat la compareixença assegurant que “pensem que amb aquesta nova regulació avançarem moltíssim i fent campanyes informatives i després sancionadores podrem millorar la seguretat viària i la convivència a l’espai públic”.

Sobre l'autor
Maria Lorenzo foto
Maria Lorenzo
Veure biografia
El més llegit