L’alcalde de Vilafranca del Penedès, FranCisco Romero, s’ha mostrat “molt content” per l’aprovació aquest dimarts per part del Consell Executiu de la Generalitat de l’Estratègia Ferroviària de Catalunya 2026-2050, el document que marcarà el full de ruta de les inversions en trens, FGC, metro i tramvia de les pròximes dècades. L’objectiu del pla és fer que el tren sigui el principal mitjà de transport a Catalunya l’any 2050.
Romero ha destacat especialment que la planificació contempla una parada d’alta velocitat a Vilafranca, una demanda històrica del territori: “És una infraestructura de país que ha de donar servei a tota la Vegueria Penedès i que ja figurava al Pla Director de l’Alt Penedès”, ha remarcat.
L’alcalde ha recordat que des del consistori s’han fet diverses gestions per demostrar la viabilitat del projecte, com l’estudi encarregat a l’enginyer Jordi Julià, que proposava ubicar una estació de trens regionals d’alta velocitat a l’actual base de manteniment d’ADIF, a l’est del municipi. L’estudi comparava el cas de Vilafranca amb altres estacions internacionals i concloïa que el potencial de passatgers és igual o superior al d’altres ciutats europees i espanyoles amb servei AVE.
Romero ha recordat que Jordi Julià forma part de l’equip del secretari de Mobilitat i Infraestructures, Manel Nadal, i que coneix a fons el projecte, que permetria connectar Vilafranca amb Barcelona o Tarragona en 20-25 minuts. L’alcalde ha reiterat que la parada seria complementària al servei de Rodalies, que continuarà reclamant “perquè sigui el servei que els ciutadans del Penedès ens mereixem”.
“No és la parada de Vilafranca. És la parada de l’Alt Penedès, del Baix Penedès, del Garraf i de l’Anoia”, ha reblat Romero, que ha agraït el suport de les alcaldies d’Igualada, El Vendrell i Vilanova i la Geltrú.
Eix Transversal Ferroviari i Línia Orbital
L’alcalde també ha celebrat que l’Estratègia inclogui dues infraestructures claus: l’Eix Transversal Ferroviari (ETF) i la Línia Ferroviària Orbital.
L’ETF, projectat entre Lleida i Girona, es destina principalment al transport de mercaderies —tot i que també hi circularan trens de passatgers— i recupera un pla director aprovat el 2010. Aquest eix travessaria el país per l’interior i inclouria un ramal entre Igualada i Martorell, millorant la connexió amb Barcelona i descongestionant les línies actuals de Rodalies.
Pel que fa a la Línia Ferroviària Orbital, Romero l’ha valorat com una “aposta per millorar el transport públic” entre les capitals de la segona corona metropolitana: Mataró, Granollers, Sabadell, Terrassa, Martorell, Vilafranca i Vilanova i la Geltrú.
Com a conclusió, l’alcalde ha qualificat l’aprovació de l’Estratègia com un primer pas molt important: “Aquestes millores ens han de portar més progrés social i econòmic, i un transport públic de més qualitat. Ara toca treballar units, des de totes les administracions, per fer-ho realitat i, si és possible, retallar els terminis.”
