El proper dissabte 27 de setembre, l'Auditori del Tívoli i la sala polivalent del Vendrell seran l'escenari de la vuitena edició del Seminari Guimerà. Aquest esdeveniment anual, organitzat pel Museu Àngel Guimerà i l'Ajuntament del Vendrell, se centrarà en una faceta clau de l'obra de l'eminent dramaturg català: els seus monòlegs. La jornada, titulada “Dels monòlegs de Guimerà a l’stand-up comedy”, proposa un viatge a través de l'anàlisi de la seva influència en les noves formes d'humor, com l'actual stand-up comedy.
Aquesta edició recupera el format habitual del seminari, després de l'èxit del Col·loqui internacional Guimerà-Verdaguer celebrat el 2024. En aquest sentit, la trobada de 2025 inclou una selecció de ponències, taules rodones i espectacles que analitzen els monòlegs guimeranians i la seva recepció al llarg del temps, tot establint connexions amb el gènere còmic contemporani.
Els grans noms de la jornada
El seminari comptarà amb una representació d'experts en teatre, literatura i humor. Entre ells destaca Enric Gallén, catedràtic emèrit de la Universitat Pompeu Fabra, qui presentarà el llibre Guimerà i la dramatúrgia actual. Martí Romaní, doctorand en Estudis Teatrals, aprofundirà en “Guimerà monologuista: anàlisi i recepció de tres peces”, mentre que Mita Casacuberta oferirà una reflexió sobre la influència de la Renaixença en el teatre de Guimerà. Irene Muñoz, investigadora vinculada a la Universitat Autònoma de Barcelona, presentarà la seva recerca sobre les obres inèdites de Víctor Català i la seva connexió amb els monòlegs guimeranians en la ponència “4 Monòlegs (1901) i Teatre inèdit (1967), de Víctor Català”.
Una taula rodona, moderada per Jordi Vilaró, reunirà noms destacats com l'actriu Rosa Andreu, el dramaturg Ferran Utzet, i el còmic Guillem Estadella, qui aportaran una mirada crítica a l'evolució del monòleg des de Guimerà fins a l'stand-up comedy.
Per cloure la jornada, Eva Saumell, dramaturga i actriu, presentarà l'espectacle Adeu, Pep Botella!, una adaptació de la peça de Guimerà que promet una nova mirada sobre la seva obra des d’una perspectiva contemporània.
Una cita imprescindible per als amants del teatre
Amb la col·laboració de la Societat Verdaguer, el seminari és una cita obligada per a estudiosos, directors, escenògrafs i tots aquells interessats en aprofundir en l'univers de Guimerà i les connexions entre el teatre clàssic i les noves formes d'expressió com l'humor. El seminari és gratuït i obert al públic sense necessitat d’inscripció prèvia.
Un any més, el Vendrell es converteix en punt de trobada per explorar la influència d'Àngel Guimerà en el panorama teatral actual.
