El nou radar de l'AP-7 al Penedès podria permetre circular a 150 km/h

La Direcció General de Trànsit ha iniciat les proves amb un software d'Intel·ligència Artificial que ja funciona a altres països d'Europa

08 d'octubre de 2025 a les 14:00h
Foto de Getty Images

Des de fa anys, la velocitat màxima permesa a les autovies i autopistes d'arreu del país és de 120 km/h. Aquesta limitació permet respondre als possibles incidents que poden succeir a la via alhora que es manté la distància de seguretat. Tot i això, molts conductors superen àmpliament aquest marge, convertint la velocitat en una de les principals causes de sinistralitat viària

Encara que una reforma general dels límits de velocitat sembla impossible, la Direcció General de Trànsit ha iniciat una prova pilot a l'AP-7 al Vendrell, on amb les condicions adequades, els conductors podran circular a 150 km/h. Tal com ha recollit el portal 20 Minutos, aquesta nova iniciativa comptarà amb un software d'Intel·ligència Artificial que en funció de diferents condicionants, podrà adaptar el límit permès de forma dinàmica. 

La DGT continua fent proves per comprovar la viabilitat del nou radar

Per aconseguir canviar el límit de velocitat, la DGT tindrà en compte diferents factors. En primer lloc, la densitat del trànsit ha de ser escassa per permetre aquest augment de velocitat. Tot seguit, la visibilitat ha de ser òptima, l'estat de la carretera ha de ser impecable i la meteorologia hauria de facilitar una conducció segura. En el cas en què tot això es compleixi i la Intel·ligència Artificial doni llum verda, els conductors veuran uns panells especials que s'activarien i podran gaudir d'aquest increment de 30 km/h de velocitat màxima. 

Aquesta mesura podria canviar les normes de circulació tal com i les coneixem, però Espanya no és l'únic país on s'han iniciat proves amb la Intel·ligència Artificial per aplicar-la al trànsit de vehicles. Altres països europeus com la República Txeca també l'està provant a l'autopista D3, on els conductors podrien assolir els 150 km/h durant un tram de 60 quilòmetres. D'altra banda, als Països Baixos tenen previst aplicar la mateixa mesura però a la inversa, baixant la velocitat màxima per reduir les emissions contaminants. 

Tot i això, aquest projecte encara està en la fase de proves a la localitat del Vendrell, on el software estaria recaptant informació per determinar si es pot aplicar o no aquest increment notori de velocitat. D'aquesta forma, ja de cara a l'inici del 2026, la Direcció General de Trànsit podria donar llum verda a aquest nou radar, el qual avisaria als conductors gràcies a uns panells lluminosos que podrien significar un abans i un després en la història de la circulació al nostre país.