Finalitzen les obres a Sant Vicenç de Calders per a la seva integració al corredor mediterrani

Els treballs han suposat una inversió de 15 milions d'euros i talls programats en el servei

08 de setembre de 2025 a les 14:44h
Actualitzat: 08 de setembre de 2025 a les 14:46h

Adif ha donat per finalitzades les obres d'adaptació del nus ferroviari de Sant Vicenç de Calders per a la seva integració al corredor mediterrani. Els treballs van començar a l'octubre de l'any passat i aquest dilluns han culminat la darrera fase, que ha suposat una inversió aproximada de 15 milions d'euros. Concretament, s'han renovat la línia aèria de contacte de tres vies, dues de les quals donen servei a dues andanes de l'estació. En una d'aquestes vies, s'ha substituït parcialment el carril i s'ha instal·lat un aparell de via per connectar l'ample mixt per garantir la seva continuïtat amb la resta del traçat a través de Vilafranca del Penedès. Les obres han obligat a programar alguns talls programats en el servei.

Segons Adif, l'operació de Sant Vicenç de Calders ha estat la més complexa tècnicament executada fins ara en una infraestructura en servei, ja que es tracta d'un dels principals nusos ferroviaris de la xarxa convencional. En aquest punt, hi conflueixen quatre línies ferroviàries: dues procedents des de Vilanova i la Geltrú per la costa i des de Vilafranca del Penedès per l'interior, i dues des del sud, una des de Tarragona per la costa i una altra des de Valls. En total, són 1.580 trens, dels quals 790 són de Rodalies, 530 de Mitja Distància i 260 de mercaderies.

Les obres han comportat algunes interrupcions dels serveis ferroviaris, ja que els treballs comptaven amb una "gran complexitat tècnica", tot i que segons Adif s'ha intentat minimitzar l'impacte sobre la mobilitat dels viatgers. Les línies afectades per talls o per no poder fer parada comercial a Sant Vicenç de Calders durant tots aquests mesos han estat l'R2 sud i R4 de Rodalies; i l'R13, R14, R15, R16 i R17 de Regionals.

Per a la renovació de la infraestructura i implantar-hi l'ample estàndard, han estat necessaris 17 quilòmetres de carril, 10.500 travesses, més de 5.000 tones de balast i 23 aparells de via, entre ells 15 d'ample mixt necessaris per fer moviments en ambdós costats, entre d'altres.