Els Instituts Eugeni d’Ors, Alt Penedès i Vilafranca 2 han col·laborat, conjuntament amb l’ADF La Carrerada i l’Ajuntament de Vilafranca, en tasques de restauració i neteja de diferents trams de la riera de Llitrà i la riera de l’Adoberia afectats per l’aiguat del passat juliol. Les pluges intenses del passat 12 de juliol van ocasionar l’acumulació de sediments, restes vegetals i diversos residus al llarg del curs d’aquestes dues rieres. A finals d’estiu, amb el suport de l’ACA, es va estar actuant a la riera de Llitrà, i ara s’està intervenint a la riera de l’Adoberia.
Les tasques de neteja se centren en la retirada de canya americana i del seu sistema radicular, la retirada de residus i vegetació morta i l’eliminació de sediments acumulats en determinats punts. Totes aquestes actuacions tenen com a objectiu millorar la funcionalitat ecològica de l’espai fluvial, afavorir la biodiversitat i minimitzar el risc d’inundacions.
La feina que s’ha fet des dels instituts, a través diversos projectes d’Aprenentatge i Servei, ha estat reforçar els treballs amb la recollida manual de petits residus i col·laborar en la plantació d’espècies pròpies del bosc de ribera.
Aquesta actuació permetrà, progressivament, crear una franja vegetal estable que contribueixi a minimitzar el risc d’avingudes, esmorteir l’impacte en cas d’aiguats i millorar la biodiversitat de l’entorn fluvial.
