Caos a Sant Vicenç de Calders en la represa de Rodalies després del temporal i la protesta de Semaf

La circulació de trens s’ha anat recuperant aquest dimecres, però l’estació de Sant Vicenç de Calders ha viscut hores de confusió, esperes llargues i serveis molt reduïts

07 d'octubre de 2026 a les 11:38h

Afegir La Ciutat com a font preferida de Google de forma gratuïta

Estigues informat amb les últimes notícies d'actualitat

Activar ara

La represa progressiva del servei ferroviari aquest dimecres, després de la incidència a Vilanova i la Geltrú i de l’aturada dels maquinistes de Semaf, ha estat especialment complicada a l’estació de Sant Vicenç de Calders. Durant hores, no hi han passat trens o ho han fet amb comptagotes, mentre només hi havia dos autobusos habilitats per assumir part dels desplaçaments.

La situació s’ha anat recuperant entre informacions confuses i desesperació dels usuaris.

Un dels viatgers afectats, en Daniel, ha resumit el malestar amb una frase que reflecteix la impaciència acumulada: "Sempre és la mateixa història, si no és per retards és per pluges, però mai arribem a temps". L’home ha passat més d’una hora esperant un tren en direcció Tarragona i, finalment, el comboi ha sortit pocs minuts abans de les 11.

Semaf valida els informes i es reactiva la circulació

La circulació de trens de Rodalies es va reprendre dimecres després que Semaf, el sindicat majoritari de maquinistes, avalés els informes de seguretat elaborats arran de les marxes de reconeixement de les vies afectades pel temporal. Aquests documents havien estat revisats pels conductors en diversos trams de la xarxa, entre els quals hi ha l’R1 (Hospitalet-Maçanet), l’R2 Nord (Sant Andreu-Granollers), l’R2 Sud (Sant Vicenç-Barcelona) i l’R4 (Sant Vicenç de Calders-Sabadell).

La validació d’aquests informes era una condició necessària per reprendre la circulació, d’acord amb els protocols acordats després dels accidents ferroviaris de Gelida i Adamuz. Tant Renfe com Adif ja havien sostingut prèviament que la xarxa era segura per circular.

Tot i això, fonts sindicals han apuntat que encara quedava pendent l’aplicació de nous informes als trams de l’R2 Nord i l’R4 Nord afectats pel temporal.

Els trams afectats i la resposta dels maquinistes

L’informe de verificació operativa validat pels maquinistes inclou una llista àmplia de trams de Rodalies i serveis regionals. Hi apareixen l’R1, l’R2 Nord, l’R2 Sud, l’R3 (la Garriga-frontera francesa), l’R4, l’R7 (Montcada-Cerdanyola Universitat), l’R8 (Castellbisbal-Granollers) i l’R11 (Portbou-Maçanet).

També s’hi incorporen els serveis regionals R13 i R14 (la Plana-Sant Vicenç de Calders), R15 i R16 (Reus-Tarragona), R17 (Tarragona-Sant Vicenç), així com l’RT1 i l’RT2.

Semaf s’havia vist "obligat" a protegir la integritat del servei i la seguretat dels treballadors, i havia reclamat els informes elaborats després de les marxes exploratòries necessàries per recuperar serveis com l’R1 fins a Blanes, l’RG1 (Maçanet-Portbou), l’R3 (Ripoll-la Tour), l’R8 (Granollers Centre-Martorell) i trams dels regionals R13, R14 i R17. El sindicat insistia que el restabliment de la circulació només es podia produir un cop completades totes les comprovacions arran dels aiguats.

Dies de pluja intensa i incidències generalitzades

La recuperació del servei arriba després de dies de pluges intenses que han provocat afectacions generalitzades a la xarxa. Dimarts, a Vilanova i la Geltrú, la caiguda d’un arbre i d’un talús sobre un tren no va causar ferits, però va agreujar la situació del sistema ferroviari.

Aquest dimecres, diverses estacions han estat fins a quatre hores sense servei, amb incidències destacades a l’R1, l’R2 (Granollers-Castelldefels), l’R7, l’R8 i l’R4 —entre Sant Vicenç de Calders i Sants—. Els maquinistes havien advertit que no reprendrien la circulació fins a tenir totes les garanties de seguretat i haver revisat els informes corresponents.

El protocol de verificació vigent deriva dels acords adoptats després dels accidents ferroviaris d’Adamuz i Gelida del gener, que van generar protestes al sector. Segons aquest procediment, davant incidències meteorològiques, representants dels treballadors i personal de l’operadora han de participar en marxes de reconeixement dels trams afectats abans de reobrir-los. Després de la inspecció, es redacta un informe que s’envia als representants sindicals.

Sobre l'autor
Ismael Lobo
Ismael Lobo García
Veure biografia
El més llegit