Tres dies d’Obert per tornar a fer bategar el Centre Històric de Lleida: cultura, comunitat i vida al barri

La programació, del 18 al 20 de setembre, combinarà activitats familiars, patrimoni i propostes comunitàries amb l’objectiu de reforçar l’activitat i la vida quotidiana a la zona durant tot l’any

02 de setembre de 2026 a les 14:08h

L’Obert del Centre Històric tornarà a convertir els carrers i equipaments del barri en un gran espai de cultura, participació i convivència els dies 18, 19 i 20 de setembre. L’alcalde de Lleida, Fèlix Larrosa, i el regidor de Participació Ciutadana, Roberto Pino, han presentat aquest dimecres a La Panera el cartell i el programa d’activitats d’una edició que aposta per la implicació del veïnat i per valorar la diversitat cultural i social del Centre Històric.

La programació combina música, arts escèniques, activitats familiars, cultura popular, gastronomia, astronomia, visites patrimonials i propostes comunitàries. Entre les activitats hi haurà espectacles de carrer com Transhumància, de la companyia lleidatana Xip Xap, propostes del Centre de Titelles de Lleida, danses i expressions artístiques de diferents cultures, capoeira i una mostra gastronòmica amb sabors del mónPots consultar el programa complet de l’Obert del Centre Històric aquí.

Pino ha definit l’Obert com “un procés de creació comunitària amb totes les diferents edats, orígens i trajectòries” i ha remarcat que el barri i les seves entitats han de ser protagonistes.

Fèlix Larrosa i Roberto Pino, durant la presentació de l’Obert del Centre Històric d’enguany a La Panera.

L’Obert incorpora també activitats de sensibilització i prevenció de les violències masclistes. Hi haurà un Punt Violeta, així com una proposta artística i participativa basada en la creació col·lectiva d’una cançó al voltant d’aquesta problemàtica.

Diumenge, la programació continuarà amb activitats familiars, música, cultura i astronomia, mantenint el caràcter intergeneracional de la iniciativa.

Un teixit elaborat per 110 dones

Un dels elements més simbòlics serà un teixit comunitari elaborat per 110 dones, que s’inaugurarà divendres 18 de setembre. La peça vol representar la diversitat del Centre Històric i de la ciutat de Lleida i donar visibilitat a la implicació de dones de diferents procedències.

El projecte compta amb la participació d’Arcèlia Olalde, una de les integrants i col·laboradores mexicanes actives de l’Associació Mexicana de Lleida (Amexell Lleida), i tindrà continuïtat en pròximes edicions. La proposta preveu que l’any vinent s’hi incorpori una nova fruita, en al·lusió al caràcter fruiter de Lleida.

Les activitats també permetran apropar la ciutadania al patrimoni del Centre Històric, amb visites i propostes vinculades a diferents espais patrimonials. L’objectiu és que els mateixos veïns i veïnes redescobreixin el patrimoni del seu entorn i que la festa serveixi per mostrar el potencial cultural i comunitari del barri.

El cartell de l’Obert del Centre Històric 2026, amb una programació que combina cultura, participació i diversitat.

Larrosa aposta per un barri amb activitat durant tot l’any

Fèlix Larrosa ha situat l’Obert dins d’una estratègia més àmplia de revitalització del Centre Històric i ha defensat que l’activitat generada durant aquests dies ha de tenir continuïtat al llarg de l’any.

La quotidianitat que hi haurà en aquests dies no pot ser una quotidianitat efímera”, ha afirmat l’alcalde, que ha reivindicat un barri on sigui habitual obrir una botiga, un despatx, anar a prendre un cafè a una plaça, passejar o entrar en un equipament cultural.

Per Larrosa, recuperar aquesta normalitat implica generar activitat econòmica, oportunitats i nous projectes de vida, especialment per als joves. En aquest sentit, ha vinculat la programació de l’Obert amb les actuacions municipals de rehabilitació i habitatge que han d’acompanyar la transformació de la zona.

La presentació s’ha fet precisament a La Panera, que afrontarà una nova etapa vinculada a les obres i al procés de transformació del barri. Larrosa ha defensat que cultura, habitatge, comerç, equipaments i activitat al carrer han d’anar de la mà per aconseguir un Centre Històric més viu i habitat.

L’Obert es planteja com una eina per portar la ciutadania al barri, donar a conèixer els seus equipaments i entitats i reforçar el sentiment de comunitat

Afegir La Ciutat com a font preferida de Google de forma gratuïta

Estigues informat amb les últimes notícies d'actualitat

Activar ara