Des de l’àmbit més acadèmic, un dels conceptes que analitzarà la trobada és l’enfocament de la resiliència acadèmica. La professora de la Universitat de Brighton (Regne Unit) Angie Hart explicarà com desenvolupar una cultura escolar integral per donar suport als estudiants més vulnerables utilitzant una eina web. Mentre, la catedràtica de la Universitat de La Laguna Maria José Rodrigo exposarà els beneficis del desenvolupament positiu a l’adolescència com a eina preventiva i promoció de capacitats per al trànsit a la vida adulta.
També hi haurà diferents espais d’intercanvi perquè alumnat, investigadors i professionals comparteixin necessitats emergents i idees d’innovació per abordar-les en treballs de recerca, treballs de fi de grau i màster i tesis doctorals. Giraran al voltant de quatre temes: convivència en els centres educatius, promoció de la salut, adolescència i família, i tecnologies de la informació i la comunicació (TIC).
Durant el simposi es presentaran els dos primers números de la Col·lecció de Monogràfics Educació i Adolescència de la Càtedra Abel Martínez, centrats en els mateixos temes de la trobada: ‘Elements per fomentar la participació significativa dels adolescents en els centres educatius’ i ‘La promoció de la salut mental dels adolescents als centres educatius a través de l’enfocament de la resiliència i dels recursos tecnològics digitals’. També s’obrirà la primera convocatòria dels Premis Educació i Adolescència per a treballs de Batxillerat, final de grau i final de màster. S’hi pot presentar qualsevol estudiant de Catalunya. Els treballs premiats seran publicats per Edicions i Publicacions de la UdL.