La Matia Luke, de Maials, és una de les artistes que va voler participar a la iniciativa perquè, segons explica, l’incendi la va “colpir molt”. Les tonalitats negres, grises i marrons, i els maniquins són els protagonistes d’aquest muntatge que vol simbolitzar que totes les persones venen “de la terra” i que tothom forma “part de la natura”. L’artista ha explicat que es va inspirar en el moment de l’incendi “quan el foc ho crema tot i crea aquest descontrol”. Als maniquins hi ha escrites paraules “optimistes” que, segons Luke, són els desitjos de les persones afectades i de les que volen “cooperar” i ajudar amb “la regeneració de la terra”.
Una altra de les participants és l’artista de Sabadell Emília Fíguls. Mitjançant la pintura i l’abstracció, ha volgut demostrar que les zones cremades poden evolucionar canviant de color i, sobretot, rebrotant. Fíguls considera que Cendrart és una bona iniciativa ja que, a banda de donar a conèixer una altra vegada la zona afectada, fa “pensar” a la gent que cal replantar aquests indrets. “A vegades les zones es cremen, en parlem molt i després se’ns oblida”, ha dit Fíguls, que creu que aquesta iniciativa “hi torna a fer pensar”.
Des de l’Associació Capitonya-Ateneu Maialenc s’han mostrat “molt contents” amb l’acollida que ha tingut la el projecte Cendrart. En total, els organitzadors van rebre seixanta propostes de diferents artistes, de les quals en van escollir trenta. Pel que fa l’afluència de visitants, fins aquest diumenge al migdia, hi han passat més de 500 persones. “No ens ho esperàvem”, ha dit Sabaté, que ha afegit que no descarten fer més edicions. Pel que fa les obres exposades, algunes es quedaran a la zona mentre que les de format més petit es retiraran. “Mirarem de fer una exposició i seguir donant-li visibilitat d’una manera o altra”, ha dit Sabaté.
Cendrart també ha col·laborat amb la iniciativa Rebrotem, que té com a finalitat crear un fons comú per ajudar als agricultors i ramaders afectats per l’incendi a recuperar els terrenys i reforestar les zones afectades.