Prou Morts a l’N-240 insisteix en el desdoblament entre les Borges i Lleida

Rescap-2 lamenta que hagi calgut esperar a la fi de la concessió i demana nous accessos a l'autopista

Camions circulant per l'N-240 al terme municipal de Torregrossa. ACN

La Plataforma Prou Morts a l’N-240 celebra l’alliberament de l’AP-2 però insisteix en la necessitat de desdoblar l’N-240 entre les Borges Blanques i Lleida per augmentar la seguretat a la carretera. Aquest dilluns ha convocat una reunió amb representants de l’Estat i la Generalitat per exigir-los reactivar el desdoblament i que no quedi en via morta amb l’alliberament de l’AP-2.

La plataforma Rescap-2 també valora positivament l’aixecament del peatge que porta reclamant des del 2012 tot i que lamenta que hagi calgut esperar a la fi de la concessió. Així mateix, reclama habilitar accessos directes a l’autopista a Castelldans, Puigverd de Lleida i l’Espluga de Francolí, a més de millorar les connexions en bus i tren entre Lleida i les Borges.

Prou Morts a l’N-240, plataforma que aplega alcaldes lleidatans de municipis per on discorre aquesta carretera, sosté que l’alliberament de l’AP-2 serà positiu perquè no caldrà peatge per desplaçar-se a algunes ciutats. Tot i això, l’alcaldessa de les Borges Blanques, Núria Palau, considera que “no serà pràctic” i “afectarà poc” als veïns de poblacions ara Vinaixa, les Borges, Juneda o Torregrossa a l’hora d’anar o tornar de Lleida perquè la majoria continuaran passant per l’N-240. “Anar a buscar l’autopista suposa fer molt tomb i més quilòmetres i els deixa molt lluny de Lleida”, assenyala. “Per als camions tampoc és còmode perquè acostumen a agafar la sortida de l’AP-2 de les Borges per anar als polígons de Lleida, cosa que col·lapsa l’N-240”, afegeix.

Per això, Prou Morts a l’N-240 insisteix en reclamar a l’Estat el desdoblament d’aquesta carretera entre les Borges Blanques i Lleida. “Ens és més pràctic perquè volem una via per anar a Lleida, de forma ràpida, còmode, segura i viable”, remarca Palau. La portaveu de la plataforma recorda que “l’N-240 té un índex molt alt de sinistralitat” i defensa que desdoblar l’N-240, amb dos carrils per sentit entre les capitals de les Garrigues i del Segrià, “comportaria més seguretat a la via”.

La plataforma ha convocat aquest dilluns una reunió d’alcaldes amb representants de l’Estat i la Generalitat per traslladar-los que no s’utilitzi ara l’alliberament de l’AP-2 per deixar definitivament en via morta el desdoblament de l’N-240. “Volem defensar el dret que creiem que tenim respecte a aquesta carretera perquè hi ha hagut moltes promeses que es farien estudis, projectes i rotondes i no s’ha fet res”, remarca Palau.

Rescap-2 lamenta que hagi calgut esperar a la fi de la concessió i reclama accessos a l’AP-2 a Castelldans i Puigverd

La Plataforma Rescap-2 també fa una valoració positiva de l’aixecament del peatge a l’AP-2 a partir de l’1 de setembre i recorda que el porten reclamant des del 2012. “No s’ha pogut aconseguir abans i ha calgut esperar que acabés la concessió, però millor tard que mai”, assenyala el portaveu de la plataforma i president de l’Ateneu Popular Garriguenc, Enric Cañero. Rescap-2 confia que l’alliberament de l’autopista suposarà una disminució del trànsit a l’N-240 i, per consegüent, menys accidents en aquesta carretera. Tot i això, considera “lamentable” que ja s’estigui parlant de tornar a posar un nou peatge quan en el cas de l’AP-2 “ja està amortitzada des del 1992”.

A més, aquesta plataforma, que aglutina diferents entitats de les Garrigues i de la Conca de Barberà, a més de partits com ara ERC, la CUP i els comuns, sosté amb la fi del peatge de l’autopista s’obren un ventall d’oportunitats per al territori. Rescap-2 reclama que s’habilitin nous accessos a l’AP-2 a Castelldans-Juneda, Puigverd-Artesa de Lleida i l’Espluga de Francolí per tal que aquestes i altres poblacions properes tinguin un accés directe a aquesta via ràpida. Sobre aquesta proposta, Núria Palau considera que “fer nous accessos a l’autopista seria fer noves cicatrius a l’entorn natural” i veu més “viable” desdoblar l’N-240. “L’impacte ecològic de nous accessos és més alt que no pas seguir la línia natural que té ara la carretera”, afirma.

En el cas de l’N-240, des de Rescap-2 consideren que cal deixar passar un temps per veure quin trànsit circula per aquesta carretera i, en funció, de les necessitats que es detectin s’hauran de fer les actuacions que siguin necessàries per millorar la seguretat en el tram de l’N-240 entre Lleida i les Borges. En aquest sentit, la plataforma prioritza la construcció de les rotondes projectades al terme municipal de Juneda per davant del desdoblament, tenint en compte la “dilapidació de recursos i l’impacte ambiental” que comportaria. Cal recordar que l’Estat té en marxa un estudi informatiu per millorar la seguretat i incrementar la capacitat de l’N-240 entre les Borges i Lleida que haurà de determinar quines són les actuacions necessàries per assolir aquests objectius.

Al marge de l’aixecament del peatge a l’AP-2, des de Rescap-2 reclamen altres mesures per treure més trànsit de l’N-240 com ara incloure la línia ferroviària Lleida-Montblanc en el projecte de la xarxa de Rodalies de Lleida, augmentant combois i freqüències, i també l’entrada en servei de la línia de bus Expres.cat entre Lleida i les Borges Blanques, assenyala Cañero.

A la vegada, Rescap-2 reclama millorar la senyalització a l’AP-2 davant episodis de boira intensa, especialment al terme de Castelldans on s’han registrat diferents accidents múltiples, enlloc de desviar els vehicles per l’N-240 com quan la visibilitat és molt baixa. Una de els mesures que ja s’ha fet en altres punts de l’Estat seria il·luminar de color taronja les bandes laterals que delimiten l’ample de la calçada, a més de limitar la velocitat a 80 km/h quan hi hagi molt boira.