El conseller d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació Òscar Ordeig, ha assistit avui a la inauguració de la 70ª edició de la Fira de Sant Miquel i de la 39ª edició d’Eurofruit, on en el primer missatge als mitjans de comunicació ha volgut reivindicar Lleida i Catalunya com “la punta de llança de la nova cultura agroalimentària” i ha afirmat que el territori té el talent necessari per innovar i adaptar-se als reptes per als pròxims deu anys en un món d’inestabilitat i de canvis constants.
“El que Catalunya ha de ser capaç de liderar són les noves solucions tecnològiques, les noves solucions de competitivitat i, per tant, això no ho podrem fer si no anem tots a una, les institucions públiques, empreses, fira, sector, organitzacions i això ha de ser una política de país”, ha explicat Ordeig.
En aquest sentit, el conseller ha afegit que “venim aquí a reclamar, reivindicar suport de la societat catalana amb aquest sector agroalimentari, que és el primer sector de l’economia, el sector més arrelat del territori, és el sector que ens defineix al llarg de la història i per tant que, a més, amb la bioeconomia, ens obren unes perspectives disruptives, de canvi, de nova etapa, que no podem desaprofitar”.
Òscar Ordeig ha insistit en el fet que ens trobem en un moment clau per al sector primari, un sector estratègic, com demostra el fet que el sector agrari i agroalimentari, juntament amb el pesquer, genera un 19% del PIB català, i esdevé, així, el primer sector de Catalunya, líder en molts factors, com la competitivitat i la innovació. És un sector clau tant en termes econòmics com en exportacions i en cohesió territorial, cabdal per garantir la igualtat d’oportunitats i fer arrelar projectes de vida en el territori, per la qual cosa cal unitat d’acció en els temes que l’afecten.
Així ho ha explicat el conseller en la inauguració de la 70a Fira Agriària de Sant Miquel de Lleida i la 39a d’Eurofruit, on també ha fet una crida a la vocació de servei públic de l’administració per revertir l’abandonament de la pagesia. Diu que cal “recuperar” i tenir “molt clar l’objectiu de l’administració que és el d’ajudar els agricultors i ramaders i que, per fer-ho, treballarà per “reorganitzar i millorar l’eficiència del Govern” i per “simplificar la burocràcia, un dels principals problemes del sector.
La Fira, que s’allargarà fins diumenge amb la visita del president Salvador Illa, compta amb 291 expositors distribuïts en un espai firal de 50.000 metres quadrats, als Camps Elisis. Ordeig ha estat acompanyat a l’acte d’inauguració per l’alcalde de Lleida, Fèlix Larrosa, i el president de la Diputació de Lleida, Joan Talarn.

Ordeig ha dit que es destinaran els recursos necessaris i els demanaran a l’Estat i a Brussel·les “per tal que Catalunya pugui tenir la infraestructura, els equipaments, la formació, centres d’investigació necessaris per tal de liderar aquest nou canvi”.
Sobre l’escassetat creixent de l’aigua, Ordeig ha dit que divendres es reunirà a Lleida amb el ministre d’Agricultura, Luis Planas, i que el primer tema que abordaran serà la modernització del canal d’Urgell i d’altres regadius del país, entre altres temes pendents de “desencallar”.
Preguntat per la futura Llei de l’alimentació de Catalunya que proposa obligar a què el 50% de la compra pública sigui de productes de proximitat, el conseller ha dit que encara no hi ha un calendari per aprovar la llei i ha defensat que “no té sentit que tenint productes d’aquí”, se n’hagin de portar “de l’altra punta de món perquè la petjada ecològica és molt més gran”. Fins i tot, ha destacat les dificultats que té el mateix Departament per comprar productes de proximitat. “No pot ser, és una contradicció”.

Per la seva banda, l’alcalde i president de Fira de Lleida, Fèlix Larrosa, ha apostat en la inauguració de la Fira de Sant Miquel per impulsar una agenda estratègica per a Lleida centrada en la consolidació d’un hub agroalimentari que impulsi el desenvolupament econòmic. “Comptem amb centres de recerca, avancem en tecnologia i en bioeconomia. Som capital universitària, líders en formació i capacitació agrària. Tenim en definitiva totes les peces necessàries per ser excel·lents, però no en tenim prou. Per créixer hem d’explicar-nos més i millor, però també reivindicar i treballar per aconseguir tot el que ens fa falta”, ha plantejat l’alcalde.
En aquest sentit, Larrosa ha reclamat millores en mobilitat, com una xarxa de Rodalies i millors connexions ferroviàries amb sectors industrials i l’aeroport. A més, ha anunciat que avui ha rebut la notícia que Renfe reforçarà els serveis que connecten Lleida i Barcelona amb trens Avant, duplicant la capacitat de places del tren que surt de Lleida a les 7.05 hores i el que torna des de Barcelona a les 16.05 hores i ha agraït a ERC la negociació amb el govern de l’Estat per a fer-ho possible.
Finalment, Larrosa també ha remarcat la importància de disposar d’una governança público-privada efectiva i basada en aliances dels diferents sectors implicats, amb objectius clars i compartits i un lideratge fort i engrescador. Així, ha apuntat també el paper que hi tindrà la pròxima reactivació del Consell Econòmic i Social.
Durant la seva intervenció en l’acte inaugural, Joan Talarn, president de la Diputació de Lleida, ha afirmat que la Fira de Sant Miquel és una “fira de referència al país”, que ha de combinar la seva professionalització amb la vessant popular que sempre ha tingut i amb el potencial com a atractiu turístic. En aquest sentit, ha recordat que un estudi recent de la Universitat de Lleida indica que cada visitant de les fires agroalimentàries celebrades a la demarcació de Lleida deixa una mitja de 96,4 euros, dels quals 44 euros a la pròpia fira. La quantitat anual que aquests visitants han deixat al conjunt de fires és de 67 milions.
Talarn ha refermat el compromís de la Diputació de Lleida amb la bioeconomia, “el factor que ha de liderar la transformació del sector econòmic lleidatà”. Lleida “és el pal de paller del sector primari, i el que pot fer precisament la bioeconomia és treballar sobre allò que tenim”. En aquest sentit, ha remarcat la importància del 3r Congrés BIT 2024, amb la bioeconomia d’alt valor afegit i la simbiosi industrial com a eixos centrals.
291 expositors i més de 50 activitats paral·leles
La 70a Fira de Sant Miquel i la 39a d’Eurofruit es celebra del 26 al 29 de setembre. Compta amb 291 expositors distribuïts en una superfície de 50.000 metres quadrats al recinte de Fira de Lleida, als Camps Elisis. Una quinzena de sectors relacionats amb el món agrari, com l’agricultura de precisió, la bioeconomia o el reg, tenen representació en aquesta edició. En paral·lel, hi ha més d’una cinquantena d’activitats programades com el 3r Congrés BIT, que s’ha celebrat aquest dijous, així com jornades de IA en l’agricultura o un ‘Agrotardeo’, que vol acostar l’esdeveniment a les noves generacions.