El Túnel del Coll de Lilla que uneix Valls i Montblanc per l’A-27 ja és una realitat. A partir d’avui els vehicles ja podran circular després de molts anys de retard a causa de les obres que es van iniciar ara fa 15 anys. Aquest nou tram permet reduir 15 minuts el temps de trajecte entre Tarragona i Lleida.
Aquest matí, la ministra de Transports en funcions, Raquel Sánchez, acompanyada de l’alcaldessa de Valls, Dolors Farré, l’alcalde de Montblanc, Oriol Pallisó, el president de la Diputació de Lleida, Joan Talarn, Noemí Llaurado, presidenta de la Diputació de Tarragona i altres autoritats han inaugurat oficialment després de quinze anys.
Les obres es van licitar l’any 2008, però la crisi i la manca de pressupost van obligar a aturar-les. L’any 2019 es van reprendre els treballs. La ministra ha destacat que ”aquest no és un govern que només promet sinó que també executa.”
La ministra ha aprofitat la seva intervenció per a defensar la credibilitat d’aquest Govern i ha recordat que s’ha complert amb el compromís de no prorrogar els peatges i alliberar 463 km de la xarxa estatal, mentre s’avança amb pas ferm en la transformació del ferrocarril i de Rodalies, sense deixar de costat la resta de les infraestructures. “Avancem en tots els fronts. Estem impulsant inversions en els ports de Tarragona i Barcelona. En l’aeroport de Reus, Girona i al Prat”, ha assegurat.
Finalment, també calen acabar de resoldre les indemnitzacions que han de cobrar els veïns del municipi de Lilla, que per culpa dels treballs al túnel han patit esquerdes als seus domicilis. Després d’anys de reclamacions s’ha arribat recentment a un acord entre afectats i ministeri de Transports. Segons el govern espanyol els pagaments està previst que es facin abans d’acabar l’any. Sánchez ha lamentat els danys “que han patit els veïns a conseqüència de les obres”. “El ministeri s’ha volgut comprometre amb els veïns perquè tinguin la indemnització que es mereixen”, ha reiterat.
El túnel del Coll de Lilla cobreix un tram de 5,5 quilòmetres que ha tingut un cost de 157 milions d’euros.
L’obra és molt celebrada pel teixit social i econòmic de la zona. Amb tot, els camions de mercaderies perilloses no hi podran passar i hauran de continuar circulant per l’N-240. Per completar l’obra manca la connexió entre el túnel i l’AP-2. Amb l’obertura d’aquest tram el ministeri preveu un estalvi de 700.000 hores i 22 milions de quilòmetres anuals. Això comportarà una millora en l’eficiència energètica i una reducció de 4.300 tones anuals de CO2.