Som Cinema lliura els premis a les produccions guanyadores de la 12 edició a Lleida

El regidor de Cultura, Jaume Rutllant, alerta sobre els canvis que genera en el sector la irrupció de les plataformes digitals i anima a trobar l’encaix per garantir la distribució de les produccions audiovisuals

La pel·lícula ‘Tres’ ha guanyat el Premi Som Cinema al Millor Llargmetratge de Ficció d’aquesta 12a edició de Som Cinema-Visual Arts, Festival de l’Audiovisual Català de Lleida. El jurat, integrat per Meritxell Colell, Carlos R. Ríos i Yolanda Olmos, ha concedit el guardó, dotat amb 5.000 euros per l’Institut d’Estudis Ilerdencs de la Diputació de Lleida, al film del director català Juanjo Giménez. En el seu nom ha recollit el guardó Pere Altimira, guionista de la pel·lícula.

Han participat en l’entrega dels premis el regidor de Cultura, Ciutat i Transició Ecològica, Jaume Rutllant; el director de l’Institut d’Estudis Ilerdencs (IEI), Joan Josep Ardanuy; la directora artística de Som Cinema, Judith Vives; la 2a tinent d’alcalde, Jordina Freixanet, i el 5è tinent d’alcalde, Paco Cerdà. En representació del Jurat, han participat en l’acte Ceci Artigues i Ferran Farré. També ha assistit a l’acte de lliurament de premis la regidora Begoña Iglesias.

En el seu veredicte, el Jurat ha destacat de ‘Tres’ que “és un film rellevant per la seva singularitat que a través de la tècnica sonora ens convida a viatjar a la cerca de les arrels. El “fora de sincro” com a metàfora d’una desconnexió que viu la protagonista i convida al públic a participar d’una experiència metafísica”.

Amb el guardó del Som Cinema-Visual Art, “Tres” continua acumulant distincions, després del Méliès d’Argent obtingut en el passat Festival de Sitges.

Parlaments

Durant l’acte de cloenda, el regidor de Cultura, Jaume Rutllant, ha assenyalat “la necessitat d’estar amatents davant la irrupció de les plataformes digitals en el sector audiovisual, ja que la seva arribada està generant un canvi de paradigma”, durant el discurs de cloenda de la 12 edició de Som Cinema.

Rutllant ha destacat que “han canviat molts paràmetres amb què es treballaven fins ara, per això cal estar atents a aquest encaix, perquè les produccions puguin tenir els seus canals de distribució en les sales d’exhibició de les ciutats”. I ha posat en valor el rol que tenen les sales de cinema, que actuen com a nusos culturals que donen vida a la ciutat i als carrers on estan ubicades, però també a la gent que hi ha al seu entorn. “El futur de les nostres ciutats no seria el mateix sense aquests punts de trobada de la cultura”, ha matisat.

Jaume Rutllant ha destacat que Som Cinema era un exemple de la voluntat de les institucions lleidatanes de preservar les produccions de cinema en català. Un compromís que encara agafa més volada en haver estat un dels sectors més castigats per la pandèmia.

En aquest sentit, el regidor de la Paeria ha reivindicat el “rol de la Cultura com un dels sectors que alimenten les nostres vides a tenir un esperit crític”, però sense perdre de vista que també és un sector econòmic important. “De vegades, quan pensem en Cultura ho fem només com a un estat emocional i no com a motor econòmic, per això, també des del punt de vista emocional, hem de donar-hi suport”, ha dit per a confirmar l’ajut institucional a Som Cinema, que ha definit com a “paraigua de les activitats audiovisuals de la ciutat de Lleida, que s’ha dedicat íntegrament a promoure aquests treballs que centenars de joves produeixen en el nostre país”.

Palmarès

‘El ventre del mar’, del director mallorquí Agustí Villaronga, s’ha endut el Premi del Jurat al Llargmetratge de Ficció per “ser una proposta valenta i arriscada que de forma molt elegant juga amb els formats i els temps. A través de les múltiples formes de representació escènica i cinematogràfica aconsegueix posar en qüestió l’herència del colonialisme i la condició humana”. Ha recollit el premi Bernat Aragonès, muntador de la pel·lícula i membre de la productora Turkana Films, coproductora del film.

La directora i productora catalana Alba Sotorra ha recollit el Premi Som Cinema al Millor Llargmetratge Documental pel seu treball ‘El retorn, la vida després de l’ISIS’. En el seu veredicte, el jurat de les Seccions Oficials de Documental, format per Ceci Artigues, Ferran Farré i Aida Bañeres, atorga el premi al film de Sotorra “per la ferma convicció que el cinema documental ha de ser motor de canvi i transformació per realitats invisibilitzades, perquè -amb una factura tècnica i una producció impecables- aporta una mirada diferent sobre la guerra, traspuant valentia, feminisme, coratge, perseverança i inconformisme. En el seu treball, Sotorra situa la dona al mig del debat, com a víctima recurrent en tots els nivells de la vida, però també com a subjecte actiu en la sororitat i les cures com a camí d’esperança”.

El Jurat també ha volgut donar una menció especial per al documental ‘Mrs. Death’, de la mallorquina Sílvia Ventayol, “pel gran tractament creatiu d’un tema tabú com és la mort, pel respecte i la sensibilitat amb què desgrana totes les arestes d’un concepte absolutament polièdric que ens afecta a tots. A partir d’un concepte tan macabre com la fotografia post mortem acabem entenent el gran poder de la fotografia per a fer reals i fer perviure aquells que un dia van existir, que en definitiva significa crear un record d’aquells que has estimat”.

‘Inefable’, dirigit per Gerard Oms ha guanyat el Premi Som Cinema al Millor Curtmetratge de Ficció. En paraules del jurat, “per ser un batec de vida que condensa un univers emocional de gran força cinematogràfica”. La directora i productora del curtmetratge, Alba Sotorra, ha recollit el guardó en nom del director Gerard Oms, que no ha pogut assistir a l’acte.

Per últim, el Premi Som Cinema al Millor Curtmetratge Documental ha estat per a ‘Naturaleza muerta’, de Carolina Astudillo, que ha recollit el premi en l’acte celebrat a Lleida. El jurat ha destacat d’aquest treball “la seva poètica i eloqüència en la capacitat de conduir-nos a través de l’atzar i la premonició que ens porta a visibilitzar el dilema entre moralitat i supervivència. Una peça que ens transporta a un passat inquietant i ens fa preguntar si seríem capaços d’afrontar les veritats familiars”.

Les presentacions i cinefòrums dels films continuen a Screenbox Lleida

Les projeccions de Som Cinema-Visual Art segueixen durant tot el diumenge a les sales d’Screenbox Lleida. En concret, en la Secció Oficial de Curtmetratges de Ficció, s’ha pogut veure aquest matí el curt ‘La noia d’aigua’, de Maria Rafart i Joana Giribet, i a la tarda es projectarà ‘Finca règia’, de Rubén Seca.

Pel que fa a la Secció Oficial de Curtmetratges Documentals, aquest migdia s’ha projectat a l’Screenbox Lleida el curt ‘Las flores que arrancas’, de Claudia Estrada, i a la tarda es podrà veure ‘Con vistas al mar’, de Marc Luguera.

També avui, a les 19.45 h, la Sala Lumière d’Screenbox Lleida acollirà la master class d’Òscar Sánchez, professor de l’Aula Municipal de Teatre de Lleida i productor artístic, sobre la pel·lícula ‘Tres’, del director Juanjo Giménez.

Tancarà aquesta edició de Som Cinema-Visual Art la projecció, dins les Sessions Especials fora de concurs, del film ‘Ama’, òpera prima de la catalana Júlia de Paz, guardonada amb la Biznaga de Plata a la millor interpretació femenina al Festival de Màlaga 2021 i el Premi Feroz de la crítica. La pel·lícula explica la història de moltes dones exposades en solitud a la mitificada maternitat. La directora Júlia de Paz i Tamara Casellas, actriu protagonista de la pel·lícula, presentaran avui el film a Lleida, a les 21 h, i participaran en el posterior cinefòrum.